Advocaten die het grotere bedrijfsleven bedienen, wringen zich in allerlei bochten om “binnen” te blijven bij bepaalde bedrijven. Jaren hebben advocaten gedacht dat het voldoende was om af en toe eens een wetenschappelijk getinte publicatie in een vakblad te zetten, met lekker veel noten erbij. Dan zouden de multinationals als vanzelf de telefoon wel pakken was de gedachte. Nou, nee dus.
Helaas werden die bladen door maar weinig Raden van Bestuur gelezen. Zo werd de marketing van Legal Services langzamerhand een feit. Aanvankelijk richtte deze marketing zich op de directies van de bedrijven, maar geleidelijk drong het besef door dat de bedrijfsjuristen bepaalden met welke kantoren zaken werden gedaan. Eigenlijk was dat ook wel wat makkelijker, want onder bedrijfsjuristen zitten veel voormalige advocaten, dus de kans dat ze elkaar kennen is groot.
Toen begon de dans om de gunst van de bedrijfsjurist. Leuke seminars, boekjes, opleidingen; van alles werd aangeboden. Bedrijfsjuristen waren daar aanvankelijk wel blij mee, maar wilden toch ook meer. Ze wilden know how tot hun beschikking krijgen, en dat werd na enig nadenken ook ter beschikking gesteld. De tijd dat je als advocaat geen modellen ter beschikking stelde aan cliënten, ligt inmiddels lang achter ons.
Wat ook een goed middel is, is de zogenaamde “secondment”. Advocatenkantoren detacheren advocaten op juridische afdelingen. Het mes snijdt aan twee kanten: het bedrijf krijgt een advocaat die het bedrijf helemaal leert kennen, en het advocatenkantoor heeft permanent een voet tussen de deur. Als de advocaat weer terug gaat naar zijn kantoor, kent hij het bedrijf en het bedrijf weet hem dan ook beter te vinden.
Wel jammer dat veel advocaten na zo’n secondment hun kantoor verlaten, en ook jammer dat ze in rustige tijden veel beter “verkrijgbaar” en betaalbaar zijn dan in drukke tijden. Maar daar zijn dan weer andere bureaus voor, zullen we maar zeggen.
De laatste trend is regelrechte samenwerking tussen een advocatenkantoor en een bedrijfsjuridische afdeling. Leuk, totdat dat er een soort afhankelijkheid dreigt te ontstaan. Het lijkt mij dat veel general counsels er voor zullen waken dat die afhankelijkheid te groot wordt. Er moet natuurlijk nog wel geshopt kunnen worden. (9 april 2009)
Ruud Harinck, Voxius