Britse banken zetten advocatenkantoren in toenemende mate onder druk om secondees te leveren, advocaten die als een uitzendkracht op de Legal Departments fungeren. Dat schrijft Legal Week. En die secondees moeten ook nog eens van steeds hoger niveau zijn. De Britse advocatenkantoren morren: “What banks have been doing is slightly abusing the panel relationships. If they are treating us as a source of cheap resource without seeing it as a symbiotic relationship, we have to balance opportunity costs with opportunity gains.”
Advocatenkantoren die grote banken als cliënt hebben, stallen altijd al advocaten bij die banken. Vorig jaar had Linklaters zelfs 200 secondees aan het werk bij verschillende banken, thans bedraagt dat aantal 95.
Maar de druk om er meer aan te leveren, neemt toe. In house legal departments moeten bezuinigen, en er worden geen nieuwe mensen aangenomen. Volgens Jeremy Edwards van Norton Rose is het stationeren van advocaten over het algemeen prima, omdat het een goede manier is om het contact met cliënten te versterken. Ook advocatenkantoren moeten dezer dagen echter bezuinigen. “I’am not sure how well that will work in this downturn for those law firms who have themselves cut back heavily on headcount.”
De banken verwerpen de kritiek. Jonathan Peddie van Barclays stelt dat secondees meer begrip krijgen voor de wensen van hun klanten, waardoor advocatenkantoren beter op die wensen kunnen inspelen. En: “Those who complain it is taking advantage of the panel process are hhiding behind an outdated, inflexible business model. Nothing exposes a lack of flexibility better than a recession.”
Andrew Williams van UBS zegt dat secondees worden ingezet bij vervanging wegens zwangerschapsverlof, of het expanderen naar voor de bank onbekende terreinen. Hij stelt: ‘Although in some circumstances we wil look to major relationship firms to send us secondees for free, we wil generaly cover the costs of their salaries and associated expenses.” (9 juli 2009)