De prijs-kwaliteitverhouding van advocatenkantoren is de afgelopen vijf jaar verslechterd. Dat meldt Legal Week op basis van een enquête onder bedrijfsjuristen. Bijna tweederde (62 procent) van de respondenten vindt dat hun externe advocatenkantoren minder waar voor geld leveren dan vijf jaar geleden. Bedrijfsjuristen hopen dat dit verandert nu nog gangbare uurtje-factuurtje plaatsmaakt voor alternatieve factureringswijzen.
De enquête is tijdens het Legal Week Corporate Counsel-forum uitgevoerd door het Amerikaanse advocatenkantoor Winston & Strawn. Bij dat evenement waren circa 80 vooraanstaande bedrijfsjuristen aanwezig, onder wie voormalig UBS-voorzitter Peter Kurer en BAE Systems general counsel Philip Bramwell.
Ongeveer 40 procent van de respondenten voorspelt dat het uurtarief over vijf jaar alleen nog in uitzonderlijke gevallen wordt gehanteerd. Nog eens 40 procent verwacht dat het uurtarief zich in de toekomst beperkt tot gespecialiseerd werk. De bevindingen wijzen erop dat het cliëntengeduld met betrekking tot de torenhoge declaraties tanende is, aldus Legal Week.
Op communicatief vlak gaat het een stuk beter, zo blijkt uit de enquête. 71 Procent van de ondervraagde bedrijfsjuristen bevestigt dat de communicatie, doorlooptijd en reactiesnelheid zijn verbeterd. Dat resultaat kan in verband worden gebracht met de opkomst van de BlackBerry en andere mobiele e-mailmethoden.
De reputatie van bedrijfsjuristen is een bron van zorgen, evenals de regeldruk. Respectievelijk 27 en 24 procent van de respondenten plaatsten deze onderwerpen bovenaan hun zorgenlijstje.