De band van de bedrijfsjurist met de individuen van een advocatenkantoor is veel belangrijker geworden dan de band van de bedrijfsjurist met het advocatenkantoor in zijn geheel. Dat stelden verschillende bedrijfsjursten vorige week tijdens de jaarbijeenkomst van de Association of Corporate Counsel (ACC), aldus een verslag in The Lawyer. “We go for the individual now, people who we know are tried-and-tested,” aldus Mark Maurice-Jones, de Europese chief counsel van Kimberley-Clark.
Er waren tijdens de rondetafeldiscussie bedrijfsjuristen van veel grote partijen aanwezig: Coca-Cola, British Telecom, Kimberley-Clark, NEC Europe en de Boston Consulting Group. De waarschuwingen aan het adres van advocatenkantoren waren weer veelvuldig te horen: denk vooral niet dat de tijden van weleer, pre-Lehman Brothers, zomaar terugkeren. Bedrijven moeten sterk op hun kosten letten, zo ook de kosten in de juridische sfeer. “If we want to retain alignment and credibility with te rest of the business, then we have to participate in acknowledging the costs,” aldus general counsel Christopher Barnard van Coco-Cola Europe. “We’ve kept spending flat, and that’s something we really need to continue doing,” stelde chief counsel Liz Walker van BT.
Van een wat andere orde waren de opmerkingen over de relatie die bedrijfsjuristen onderhouden met advocatenkantoren en individuele advocaten. Barnard van Coca-Cola stelt dat er op dit punt sprake is van een “sea change”. “I dont think relationships between clients and full-service firms exist anymore, it’s more about partner relationships than firm relationships. (…) The loyalty is to the partner and not the firm, whereas previously loyalty was to the firm because they were fully-service.”
Sprekers waren het er verder over eens dat de aard van het werk van de bedrijfsjurist is veranderd. De bedrijfsjurist van vandaag is niet alleen een goede advocaat of jurist, maar zeker ook een goede (peoples)manager. Bovendien moet hij ‘passie’ hebben voor het bedrijf, alsmede beschikken over een ‘deep understanding’ van de business.
ACC-president Fred Kreps stelde vast dat bedrijfsjuristen in de hele wereld tegen dezelfde problemen aanlopen, ondanks ook alle verschillen. “There’s a great deal of diversity in the legal profession, but having said that, I think many external counsel will have to change their business models and become more efficient and more cost-competitive in all but the most high-end areas. They need to reccognise that most work isn’t strategic, ‘bet the company’- style. Most matters can be handled by any number of firms.”