Iedereen weet dat BMW’s echte rijdersauto’s zijn, met de bestuurder als centraal punt. Uitzondering vormt de 750 Li, die zich voornamelijk richt op de man (m/v) achterin en zich daarmee nadrukkelijk presenteert als directieauto. Advocatie onderzocht of die opzet geslaagd is.
Door Ewoud Hallebeek
Maakt u zich vooral geen zorgen dat de 750 rijdt als een modale middenklasser, maar een M4-concurrent is het natuurlijk niet. Daar verandert die heerlijke smeuïge, fantastisch stille 4.4 liter biturbo V8 met 450 pk en 650 Nm (0-100 km/u in 4,5 seconden, topsnelheid 250 km/u), niks aan. Ruimhartige toepassing van koolstofvezel en aluminium zorgde voor een gewichtsbesparing (ten opzichte van de vorige generatie) van een kleine 130 kg, maar dat neemt niet weg dat de 750 Li xDrive een tamelijk serieuze 1.990 kilo in de schaal legt. En dat voel je, om nog maar te zwijgen over de lengte van 5,2 meter.
Desondanks is het bepaald geen straf om achter het stuur te zitten. Het onderstel is nagenoeg perfect en dankzij de standaard luchtvering en vierwielaandrijving kun je de auto met zeer hoge snelheden rondsmijten. Zet de elektronische systemen in de stand Adaptive Mode, en het karakter van de auto voegt zich naar uw rijstijl, waarbij vering en demping – aan de hand van het navigatiesysteem – worden voorbereid op de dingen die komen gaan. Dankzij nightvision en laserverlichting, met een bereik van 600 meter (twee keer zo ver als LED-koplampen), kunt u er ook in het donker een dynamische rijstijl op nahouden. De enige restrictie is uw gehechtheid aan uw rijbewijs. De 750 zet dusdanig makkelijk grote stappen, dat 200 km/u welhaast wandeltempo lijkt. U bent gewaarschuwd.
Het infotainmentsysteem is spraakgestuurd en grotendeels met handgebaren te bedienen, zodat u met een draaibeweging van uw wijsvinger het volume van de radio wijzigt, of met een veeggebaar door het menu swypt zonder het beeldscherm aan te hoeven raken.
Kent u het verschijnsel dat u in een parkeergarage een vrij plekje vindt, maar dat die te smal is om vervolgens nog het portier te kunnen openen? Dankzij BMW’s Remote Controlled Parking hoeft u die parkeerplek niet meer aan u voorbij te laten gaan. U stapt simpelweg uit, geeft op uw sleutel het commando en uw 7-serie parkeert zichzelf in of uit. Cooler wordt het niet.
Allemaal prachtig, maar de nadruk ligt dus, zoals gezegd, op comfort. En dan met name voor de man of vrouw op de achterbank. Wij reden de 750 Li, die een 14 centimeter langere wielbasis heeft dan de gewone ‘7’. Die extra lengte komt volledig ten goede aan de beenruimte achterin, die waarlijk enorm is. Kruis op het orderformulier de optie High Executive Lounge aan (€ 11.995) en u zult nooit meer zelf achter het stuur willen zitten. De achterbank maakt dan plaats voor twee separate fauteuils. Elektrisch verstelbaar, verwarmd, gekoeld en met massagefunctie. De rechtervoorstoel buigt met een druk op de knop voorover, waarbij uit de rugleuning een voetenbankje verrijst.
Door middel van de uitneembare 7-inch tablet bedient u de infotainment- en comfortfuncties, terwijl u televisie kijkt op een van de twee beeldschermen voor u. Het dubbele glazen panoramadak heeft 15.000 (vijftienDUIZEND!) lichtelementen en de B-stijlen zijn voorzien van discrete sfeerverlichting. De blinderingsschermen voor de zijramen en de achterruit bedient u elektrisch. Het eenvoudige voetvolk hoeft immers niet te zien dat u zichzelf vanuit de geïntegreerde koelkast een hartversterking inschenkt. De elektrisch uitklapbare tafeltjes zijn in dat verband een detail, evenals het sublieme 1.400 Watt Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound geluidssysteem. Die laatste vergt een extra investering van € 4.750, maar mag in deze ambiance simpelweg niet ontbreken.
Gedurende de vier dagen dat wij de BMW 750 Li xDrive de onze mochten noemen, zijn wij diep onder de indruk geraakt van deze übersedan. Als high-executive kunt u zich geen voornamer transport wensen.
Dat daar een bijpassend prijskaartje aan hangt, mag geen verbazing wekken. De 750 Li kent een vanafprijs van € 137.500 (er is al een 7-serie vanaf € 98.900), maar onze testauto was voorzien van letterlijk alle denkbare opties, wat het bedrag onder de streep op een kloeke € 212.210 bracht. En dan te bedenken dat er ook nog een M760 Li bestaat. Die kost weliswaar minimaal € 248.700, maar dan heeft u wel een V12 met 610 pk en 800 Nm onder de rechtervoet. Met een sprinttijd van 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden is het daarmee heel geinig jagen op Ferrari’s 488 GTB.
Ewoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.