Bestemd voor: advocaat- en notaris-mediators, jurist-mediators en leden van de rechterlijke macht.
In de Tweedaagse verdiepingscursus mediation worden uw kennis en vaardigheden op het gebied van mediation verbeterd via praktische casuïstiek en inbreng van de deelnemers zelf. Van tevoren ingebrachte praktijkvoorbeelden worden, waar mogelijk, plenair behandeld.
Conflict en emoties bij mediation**
Emoties in conflict
Voor de balans van de mediator is het essentieel zowel op het been van de ratio te staan als op dat van de emotie. Conflicten lopen volgens wetmatigheden en dat geldt dus ook in zekere mate voor mediations. De mediator die zich in het irrationele van het conflict echter vastklampt aan de ratio wankelt op één been. De mediator die niet emotioneel betrokken is, mist ‘diagnostische’ informatie over partijen en hun proces en brengt daarmee de eigen mentale weerbaarheid in gevaar. Wat gaat wetmatig en moet rationeel worden benaderd, waar krijgt de emotie een plek en hoe valt die te hanteren?
Doel van deze module
Het verkrijgen van meer inzicht wanneer de mediator aan de ratio steun kan ontlenen en wanneer hij/zij emoties in- of uitschakelt.
Mediation en moeilijke mensen**
Hoe houdt u het overzicht?
Onder druk van een conflict hebben partijen het moeilijk. En wie het moeilijk heeft, doet doorgaans moeilijk. ‘Moeilijke mensen’, veelal met persoonlijkheidsproblemen, raken niet alleen zelf in de knel, ze zetten ook de wederpartij klem. Om van de mediator maar te zwijgen. Zelden voelt de mediator dat zijn eigen ‘moeilijke’ kanten ook naar boven komen en wie zal het proces dan bestuurbaar houden?
Doel van deze module
U leert onderscheid te maken tussen moeilijk gedrag van mensen onder druk en moeilijk gedrag dat met de persoon verweven is. U herkent gedragspatronen die de cliënt met persoonlijkheidsproblematiek in de omgeving opwekt en wat dat met de mediator doet. U krijgt interventies en gedragsalternatieven aangereikt om het overzicht te houden en zowel de partijen als uw eigen gedrag te blijven sturen.