Vanaf april volgend jaar maakt de Legal Ombudsman (LeO) van het Verenigd Koninkrijk de namen bekend van advocaten en advocatenkantoren tegen wie een “patroon van klachten” is gedaan, of wanneer dat in het publiek belang is. Dat heeft de LeO maandag bekendgemaakt. Ook basisinformatie van alle klachten die leiden tot een beslissing door een LeO, wordt gepubliceerd, inclusief de namen van advocaten of kantoren en de uitkomst van de zaak.
De stap volgt op een overleg van het Office for Legal Complaints (OLC) over de regulering na de implementatie van de Legal Services Act (LSA). Onder die Act is de identiteit van de klager wel volledig beschermd. Het OLC verdedigt zijn beslissing door te stellen dat de aanpak “zich in de eerste plaats richt op het verbeteren van de normen binnen het vak op de lange termijn. Het moet niet gezien worden als het straffen of ‘naming and shaming’ van individuele advocaten of kantoren.”
De goedkeuring door het OLC overstemt de visie van de drie belangrijkste professionele instanties. The Bar Council, Law Society en het Institute of Legal Executives (ILEX) bekritiseren het idee, en vinden dat de namen alleen bekend gemaakt moeten worden als daar om gevraagd wordt. Het Legal Services Consumer Panel ondersteunt het plan wel.
Alleen zaken die opgelost worden met een formele beslissing van de LeO kunnen in aanmerking komen voor naming & shaming. Analyse van de klachten van de afgelopen zes maanden leidt ertoe dat ongeveer 7% (490) van de 7000 klachten voldoen aan het criterium ‘publiek belang’.
Goede balans
Voorzitter Elizabeth France van het OLC: “Wij vinden dat we een balans hebben gevonden tussen de bescherming van de consument en het aanmoedigen van een onafhankelijke en sterke advocatuur. We weten dat elke dag de meeste advocaten goed werk doen voor hun cliënten, maar sommigen doen dat nou eenmaal niet. Daarom is het in het belang van de beroepsgroep om ervoor te zorgen dat iedereen die diensten verleent aan consumenten dat ook goed doet.”
Elisabeth Davies, voorzitter van het Legal Services Consumer Panel, noemt het ‘goed nieuws voor consumenten’: er zal “niet langer een schuilplaats zal zijn voor de minderheid in het vak die de consument slecht bedient.”