Universiteiten in de Verenigde Staten doen er van alles aan om de kans te vergroten dat hun afgestudeerde rechtenstudenten een baan vinden. Verschillende projecten en programma’s zijn opgezet waarbij starters aan de slag kunnen bij een door de universiteit zelf opgerichte organisatie. De Arizona State University zet komende zomer bijvoorbeeld een non-profit advocatenkantoor op, waar dertig afstudeerders kunnen gaan werken. Dat schrijft The New York Times.
De decaan van de rechtenfaculteit van de Arizona State University in Phoenix bracht enkele jaren geleden een bezoek aan een (soort) academisch ziekenhuis en bedacht dat dat model precies is wat de veranderende arbeidsmarkt voor rechtenstudenten nodig heeft: na de opleiding onder toezicht van professionals ervaring opdoen in de praktijk. Het resultaat is dat binnenkort dertig starters, elk in groepjes van vier of vijf, onder toezicht van doorgewinterde advocaten aan het werk gaan voor een relatief laag uurtarief.
Het plan pakt daarmee twee problemen tegelijk aan; beginnende juristen met enorme studieschulden die zonder cliënten zitten, en een groot aantal Amerikanen die zich geen advocaat kunnen veroorloven. De crisis in de advocatuur is in de VS nog harder voelbaar voor starters dan bij ons. Er zijn veel minder vacatures en werkgevers vragen steeds meer om afgestudeerden met ervaring. Het aantal jongeren dat rechten gaat studeren daalt dan ook sterk, en in rechtszalen verschijnen steeds meer mensen zonder advocaat.
Ook andere universiteiten nemen de handschoen op. Een greep uit de plannen: derdejaars die bij de openbaar verdediger (een soort pro-deo advocaat) fulltime stage gaan lopen om er vervolgens voor lage salarissen aangenomen te worden; rechtenfaculteiten die studenten in hun eerste jaar na hun afstuderen begeleiden om als eenpitter aan de slag te kunnen; een juridisch ‘korps’ waarbij advocaten op zoek naar werk worden gekoppeld aan consumenten die juridische hulp zoeken. Het medische opleidingsmodel dient voor veel plannen als voorbeeld.
Wat alle universiteiten nu al doen is het opschroeven van de training in vaardigheden. Door het toevoegen van clinics en stages hebben afgestudeerde rechtenstudenten daardoor niet alleen de kennis, maar ook de kunde om aan het werk te gaan.