Tweederde van vijftig onderzochte Britse advocatenkantoren heeft één of meer Twitteraccounts, maar op veel van die accounts gebeurt helemaal niets. Op 19 van de 48 accounts werd geen enkele tweet aangetroffen. Dat meldt webconsultant Intendance in het onderzoek Focus on Twitter. Gevaarlijk: “Not only is this a wasted opportunity to connect with a range of stakeholders, it suggests laziness, lack of strategy a lack of initiative.” Liever geen account dan een leeg account, stellen de onderzoekers.
Niet alleen gebrek aan activiteit op een account is een probleem, dat geldt ook het “gebrek aan eigendom”. Bij veel advocatenkantoren ontbreekt het aan branding op het Twitteraccount, waardoor het voor de volgers onduidelijk is of ze echt met een account van het kantoor te maken hebben. Volgens de onderzoekers geldt dat voor 35% van de onderzochte Twitters.
Intendance meent dat veel kantoren simpelweg op de reeds rijdende trein van de sociale media zijn gesprongen, zonder zich af te vragen welke strategie gevolgd moet worden en wie de Twitteractiviteiten voor zijn rekening neemt. Voor LinkedIn ligt dit anders: dat wordt binnen de B2B-wereld over het algemeen als een serieus te nemen sociaal medium beschouwd.
Verder stellen de onderzoekers dat het van groot belang is om Twitter niet alleen te gebruiken als distributiekanaal voor elders gepubliceerde content, bijvoorbeeld de website van kantoor. Het is juist van belang om een persoonlijk geluid te ontwikkelen op Twitter, helemaal als het gaat om advocaten. “Law firms have always traded on their lawyers, or teams of lawyers – achieving rainmaker status as an enduring ambition – and it is this promotion of an individual’s know how that can help a firm get the most out of social media in general.”
De onderzoekers hebben aan de hand van een algoritme, vervat in de zogeheten Twitter Grader, ook onderzocht welke advocatenkantoren het best Twitteren. Dat zijn achtereenvolgens Allen & Overy, DLA Piper, Eversheds, Withers en Clifford Chance.