De omgeving rondom de advocatuur mag turbulent genoemd worden. De advocatuur wordt minder hard getroffen dan bijvoorbeeld de bouw- en de transportbranche, maar evengoed is de ‘Triple dip’ ook in de advocatuur merkbaar.
Meer dan de helft van de (middel-)grote advocatenkantoren weet de omzet van het voorgaande jaar niet vast te houden. En zelfs het ‘stabiliseren’ is eigenlijk – rekening houdend met het inflatiecijfer – verlies van omzet. De insolventieomzet ligt inmiddels bij veel kantoren op zo’n 20% van de jaaromzet. Wat nu, als ook deze omzet minder wordt?
In de juridische dienstverlening is een verminderde vraag waarneembaar. Tel daarbij de tal van nieuwe concurrenten. Het zijn niet alleen meer de (nog steeds groeiende) Rechtsbijstandsverzekeraars en bedrijfsjuristen die markt opeisen. Ook selfsupporting, digitale juridische dienstverleners, een forse toename van het aantal zzp’ers, zzp’ers met een gezamenlijke ‘digitale voordeur’, juridische detacheerders en juridische adviesbureaus weten marktaandeel te winnen. Dit alles moet bij elkaar wel leiden tot een lagere omzet voor de advocatenkantoren.
Toch zijn er nog steeds advocatenkantoren die meer omzet maken en op wie de economische tegenwind geen of maar beperkt vat krijgt. Veelal zijn dit de kantoren die gekozen hebben voor een duidelijke strategie en die strategisch fit zijn om deze strategie met het gehele kantoor uit te voeren.
Als advocaatbestuurder en directeur van een advocatenkantoor staat u aan het roer om het strategieproces te coördineren. Maar minstens even belangrijk is het dat u uw organisatie strategisch fit maakt en houdt. Er wordt in dit proces veel van u als advocaatbestuurder en directeur verwacht. Want hoe krijgt u uw partners en uw medewerkers zo ver om gezamenlijk strategische keuzes te maken en uit te voeren? Het Advocatuur Congres 2013 helpt u hierbij.
In twee zeer intensieve dagen krijgt u handvatten voor het ontwikkelen van een visie, het neerzetten van een strategie en de implementatie daarvan. Toonaangevende sprekers bieden u de nieuwste inzichten over onderwerpen als innovatie, strategie, marketing, leiderschap en personeelsmanagement.
Binnen het thema ‘Strategische Fitness voor Advocatenkantoren’ komen uiteenlopende zaken aan de orde zoals strategie, innovatie, leiderschap, personeelsmanagement, ‘het meekrijgen van de organisatie’ en acquisitie. De sprekers zijn stuk voor stuk belangrijke managementdenkers in Nederland die wetenschap weten te koppelen aan de praktijk. Het Advocatuur Congres 2013 wordt exclusief georganiseerd voor bestuurders en directeuren van advocatenkantoren. De sessies gaan dan ook over zaken die voor de deelnemers direct herkenbaar zijn. Ook tijdens de informele momenten leidt dit ongetwijfeld tot interessante gesprekken.
Het Advocatuur Congres heeft zich ontwikkeld tot hét jaarlijkse inspiratiemoment voor bestuurders van advocatenkantoren. Het jaarlijks terugkerend Advocatuur Congres wordt altijd hoog gewaardeerd, dit leidt er toe dat gemiddeld 70% van de deelnemers terugkomt. De deelnemers komen naar dit congres voor inspiratie, pm de noodzakelijke actuele kennis op te doen voor hun bestuurderstaak én om met collega bestuurders ‘te sparren’ over kwesties die men in de dagelijkse bestuurderspraktijk tegenkomt.
Wilt u meer weten hoe u uw kantoor kunt wapenen? Kom dan naar het Advocatuur Congres. Lees meer informatie op www.advocatuurcongres.nl.