Er hebben zich tot nog toe negen kleine advocatenkantoren aangemeld bij Advocoeur, het vorig jaar opgezette franchise-initiatief van het Twentse Damsté Advocaten. Dat zegt formulemanager Simon Huiskamp van Damsté desgevraagd.
Bij Advocoeur – het woord advocaat en het Franse woord voor ‘hart’ samengevoegd – kunnen kleinere kantoren tot zeven advocaten zich aansluiten, overigens zonder dat ze door Huiskamp direct omschreven worden als ‘franchisenemer’. Ieder aangesloten kantoor blijft namelijk geheel zelfstandig opereren, met het logo van Advocoeur op de gevel maar zonder tussenkomst van de overkoepelende paraplu in zaken. Huiskamp spreekt van een ‘gestage ontwikkeling’, al geeft hij toe dat het allemaal wat langer duurt dan verwacht: aanvankelijk wilde Advocoeur al in het eerste kwartaal van dit jaar een landelijk dekkend netwerk van kleine advocatenkantoren bieden.
Landelijke dekking vanaf de officiële kickoff is wat Huiskamp betreft dan ook essentieel. “Dat kan immers een sterk aanzuigende werking hebben op zowel geïnteresseerde kantoren als op cliënten. Negen aanmeldingen is voor een landelijke dekking van Advocoeur nog niet voldoende, daarvoor hebben we minstens dertien deelnemende kantoren nodig. Er zijn momenteel nog gesprekken gaande en hopelijk kunnen we net voor of vlak na de zomervakantie één gezamenlijk moment prikken voor het tekenen van de contracten. Maar het gaat goed: we hebben alvast een extra medewerker aangenomen voor het onderhouden van alle contacten.”
‘Zoals de Hypotheker’
De kantoren en eenpitters die zich willen aansluiten bij Advocoeur, hebben daar volgens Huiskamp verschillende redenen voor. “Sommigen zien er een voordeel in dat ze dan ook gebruik kunnen maken van de kennis van Damsté. Ook zitten er eenpitters bij die wel eens op vakantie willen en op zoek zijn naar achtervang. En dan zijn er nog enkele kleinere kantoren die zich willen aansluiten om zich met de naam Advocoeur op de gevel te kunnen onderscheiden in de markt.”
Met een landelijke netwerk met tenminste dertien kantoren moet de groei voor de franchiseonderneming uiteraard niet ophouden. “Het droombeeld is een vestiging van Advocoeur in iedere agglomeratie waar 50.000 mensen wonen”, vertelt Huiskamp. “Het idee dat je ergens uit de trein stapt en aan een willekeurig iemand vraagt waar je terecht kunt met juridische vraagstukken en dat het antwoord dan Advocoeur is. Zoals de Hypotheker er is voor hypotheken. Maar voordat we zoiets kunnen bereiken, zijn we natuurlijk meerdere jaren verder.”