Het is nu de juiste tijd om te luisteren. Extern; naar cliënten. Intern; naar goede ideeën uit eigen gelederen. Het eerste had natuurlijk de afgelopen jaren ook moeten gebeuren, dat hoort immers in de genen te zitten. Maar nu moet dit meer dan ooit. Het is op dit moment een absolute ‘buyers market’. De cliënten bepalen met wie zij in zee gaan en tegen welke prijs.
Misschien is het een idee om – voor wat betreft de prijs van de dienstverlening – uw oor te luister te leggen bij andere industrieën en dienstverleners. Hoe plannen zij een project; niet alleen financieel, maar ook qua personeel?
Intern luisteren
Bij menig maatschap waar ik word uitgenodigd als extern voorzitter, vraag ik wel eens: “Hoe vaak heb jullie nagedacht over het aanbieden van een nieuwe dienst, of een ander soort dienstverlening?” Dat is meestal best vaak, maar menig idee wordt vaak al afgeschoten voor het goed en wel is uitgesproken. De maatschapvergadering is maar zelden een bron van creativiteit. Een beetje jurist weet gaten te schieten in het betoog van een andere jurist, en dat gebeurt ook met veel nieuwe ideeën.
Naar medewerkers wordt nog minder geluisterd, terwijl zij natuurlijk de toekomst van het kantoor zijn en vaak een goede visie op de toekomst hebben. Sla uw eigen mensen niet over! Maak een innovatiepotje, subsidieer een medewerkersmiddag en vraag hen ideeën te genereren voor hun sectie, dan wel voor kantoor. Subsidieer niet alleen leuke uitjes en borrels, maar subsidieer ook iets constructiefs voor de toekomst van uw kantoor.
Luister eens naar…
Natuurlijk hoeft u uw praktijk niet per se te veranderen. Als het werkt, dan werkt het.
Maar blijf alert en luister goed, want de wereld van vijf jaar geleden zal heel anders zijn dan de wereld over vijf jaar. Luister maar eens naar de key-note speech van Richard Susskind tijdens de ‘Legal Tech Show’ in Chicago afgelopen maart.
Christ’l Dullaert, Le Tableau. Wilt u reageren? dullaert@letableau.nl