Onderzoek uit 2005 toont aan dat negen van de tien ondernemers die failliet ging, dit had kunnen voorkomen. Bijvoorbeeld door meer visie en leiderschap aan de dag te leggen. Met het veranderende economische landschap zijn advocatenkantoren meer en meer commerciële ondernemingen geworden, net als ieder ander bedrijf. De vraag is of huidige bestuurders van advocatenkantoren voldoende strategisch ondernemer zijn om succesvol leiding te kunnen geven aan hun organisatie.
De meeste kantoren worden bestuurd door advocaten die gestudeerd hebben om advocaat te zijn en het besturen er voor een aantal jaren ‘even bij doen’. Terwijl dat toch een taak is waarvoor niet alleen juridische, maar óók ondernemerskwaliteiten nodig zijn. En zelfs meer dan dat. Want het besturen van een ‘gewone’ onderneming is al geen sinecure, het besturen van een (middel)groot advocatenkantoor met allemaal eigenwijze professionals is meestal nog vele malen complexer. Zeker in een tijd waarin ook de advocatuur met nieuwe eisen en marktomstandigheden heeft te maken. Zoals de toenemende concurrentie van alternatieve dienstverleners en de nieuwe online mogelijkheden voor selfsupporting cliënten.
Extra training voor advocaatbestuurders harde noodzaak
Van advocaatbestuurders wordt dan ook veel verwacht: wendbaarheid, een visie op duurzame groei, innovatie en leiderschap én nieuwe strategieën. De meeste bestuurders zien daarvan ook wel de noodzaak, maar in de praktijk blijkt ‘het er maar niet van te komen’. De waan van de dag regeert, veranderingsprocessen verlopen stroperig en al met al kost het heel veel tijd om consensus te bereiken en het roer om te gooien. Extra training en opleiding voor advocaatbestuurders, en voor de ‘directeuren-van-buiten’ door wie zij zich bij laten staan, is dan ook harde noodzaak. Op basis van die overtuiging heeft het prestigieuze Advocatuur Congres zich ontwikkeld tot hét congres voor bestuursleden en directeuren van advocatenkantoren. In twee zeer intensieve dagen (met tussenliggende avond) biedt het de deelnemers handvatten voor het ontwikkelen van een visie, het neerzetten van een strategie en de implementatie daarvan.
Programma Advocatuur Congres
Het Advocatuur Congres 2012 wordt gehouden op 15 en 16 november in Utrecht. Zes topsprekers (waarvan vijf hoogleraren) spreken over verschillende onderwerpen binnen het thema ‘Strategie en leiderschap’:
– Leiderschap in professionele organisaties door André Wierdsma (hoogleraar organiseren en co-creëren)
- Talentmanagement in de advocatuur door Lidewey van der Sluis (hoogleraar strategisch talentmanagement)
- Gestische dimensie van leiderschap door René ten Bos (hoogleraar filosofie en organisatiekunde)
- Rijnlands leiderschap door Jaap Peters (organisatieactivist en gastdocent meerdere universiteiten)
Strategie 3.0: voorbij de eigen kantoorgrenzen door Annemieke Roobeek (hoogleraar strategie en transformatiemanagement)
- Marketingleiderschap in professionele organisaties door Rudy Moenaert (hoogleraar strategische marketing)
Het Advocatuur Congres heeft de reputatie van een mini-MBA opleiding die gericht op de advocatuur en exclusief voor bestuurders en directeuren van advocatenkantoren is. De docenten behoren tot de top binnen hun vakgebied. Het laatste congres is door de deelnemers weer met een 8,9 gewaardeerd. Ga naar www.hokkenmanagement.nl voor meer informatie.