John de Mol wil de strijd aangaan met internetgiganten Google en Facebook. Een eerste wapenfeit: zijn bedrijf Talpa koopt voor een onbekend bedrag Emesa, de eigenaar van onder meer Vakantieveilingen.nl. Talpa’s huisadvocaat Freshfields Bruckhaus Deringer had deze keer een team van Stibbe tegenover zich aan de onderhandelingstafel.
Met de overname van Emesa – tot op heden eigendom van investeringsfonds Dasym – is De Mol van plan een internetbedrijf te creëren dat kan wedijveren met ‘Goliath’s’ Google en Facebook. Deze bedrijven trekken de macht in de mediawereld naar zich toe, aldus De Mol eind vorige week in Nieuwsuur. ‘Ze domineren de online advertentiemarkt en daar moet verandering in komen’.
Freshfields begeleidt Talpa bij de aankoop van Emesa. Harald Spruit is lead partner binnen het adviserende team, dat verder bestaat uit Lisa Hees, Elske Hylkema, Winfred Knibbeler, Elske Raedts, Max Immerzeel, Brechje Nollen, Desiree Kemperink, Liedewij Slagman, Job van der Pol en Bob van Kasteren. Stibbe staat Dasym bij met een team onder leiding van Björn van der Klip en verder bestaande uit Jeroen Smits, Paul Quist, Frederik de Hosson, Lotte Boon, Floris ten Have, Ea Visser, Marc Habermehl, Joost van Eymeren, Vincent van Kampen en Dirk de Graeff.
De Mol’s mediabedrijf Talpa verandert intussen van koers en opereert onder een nieuwe naam, zo maakte De Mol donderdag bekend. Onder Talpa Network vallen voortaan al zijn mediabedrijven, waaronder de televisiezenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 en de radiostations 538, Veronica, Sky Radio en Radio 10. E-commercebedrijf Emesa beschikt over de data van een slordige vijf miljoen abonnees. Met behulp van deze data wil Talpa gerichter reclame aan kunnen bieden.
Het 250 medewerkers tellende Emesa is een internationaal opererende e-commercespeler in de vrijetijds-, retail- en reissector. Naast VakantieVeilingen is het bedrijf bekend van TicketScout, ActievandeDag en het internationale merk VavaBid. Emesa gebruikt naar eigen zeggen big data en marketing-intelligence om consumenten het gewenste product tegen de voor hem of haar gewenste prijs aan te bieden en is in Nederland marktleider op het gebied van dynamic pricing in leisure. Sinds 2015 is het concern ook in België actief; in 2017 begon de uitrol naar Frankrijk.