Steeds verder gaande digitalisering zorgt ervoor dat klantrelaties ingrijpend aan het transformeren zijn en dat er behoefte ontstaat aan hernieuwde marketingskills. Twee onderwerpen waar ondernemer en spreker Steven van Belleghem alles vanaf weet. Tijdens de uitreiking van de Gouden Zandlopers op dinsdag 15 maart is hij keynote speaker. “Een advocaat die zich expert noemt, heeft niets te vrezen van digitalisering.”
Steven van Belleghem is een graag geziene spreker die bij zijn keynote presentaties op diverse congressen zijn toehoorders onderdompelt in de wereld van moderne klantrelaties en marketing van de toekomst. Ook in Nederland mag hij graag spreken: “Ik merk over het algemeen dat men in Nederland opener staat voor nieuwe ontwikkelingen dan in België.”
De Vlaming heeft tevens drie bestsellers op zijn naam staan; zijn eerste boek De Conversation Manager won prijzen voor het meest innovatieve marketingboek in 2010. Daarnaast schreef hij De Conversation Company en zijn recentste werk, When Digital Becomes Human, dat hem eveneens een award voor beste marketingboek opleverde. In het dagelijks leven is Van Belleghem partner van consultancybedrijf Nexxworks, een co-founder van start-up Zembro en de co-founder van content creatie bureau Snackbytes. De eerste twaalf jaar van zijn loopbaan was hij consultant en managing partner van het onderzoeksbureau InSites Consulting. Gedurende die periode groeide het bedrijf van acht naar honderddertig medewerkers, met kantoren in vijf landen.
Tegenwoordig vormt het geven van keynote speeches een van zijn hoofdactiviteiten. Van Belleghem heeft zodoende al toehoorders uit de meest uiteenlopende branches voor zich gehad, van zorg tot retail en van chemie tot legal. “Mijn verhaal is in die zin universeel. Ik vertel over hoe de relatie met klanten evolueert, onder meer onder invloed van digitalisering, en dat is voor iedere onderneming relevant.”
Want dat klantrelaties in de toekomst verder zullen veranderen, dat staat volgens Van Belleghem vast, alleen al door wat hij de ‘Uberisation’ binnen de juridische markt noemt. “Zoals Uber de taxibranche blijvend heeft getransformeerd, is nu ook de advocatuur een target van bedrijven die juridische diensten anders en op een voor de klant makkelijker manier willen aanbieden. Advocatenkantoren moeten die ontwikkeling echter niet als een bedreiging zien, maar als een kans. Een kans om in te zetten op de meest gebruiksvriendelijke digitale interfaces bijvoorbeeld, of om via scherpe contentmarketing een symbool van expertise te worden.”
Volgens Van Belleghem is de eerste fase binnen de transformatie van de klantrelatie inmiddels afgerond: een groot deel van de mensheid heeft digitalisering omarmd en is nagenoeg altijd online. Nu kan de tweede fase beginnen: “Onze context wordt digitaal, wat inhoudt dat de rol van de mens door de komst van kunstmatige intelligentiesoftware of robots zal veranderen. Menselijke expertise zal zodoende misschien schaarser worden, maar zoals we allemaal weten: wat schaars is, stijgt in waarde. Iedere advocaat die zich expert noemt, heeft kortom niets te vrezen van digitalisering.”
Tijdens de uitreiking van de Gouden Zandlopers op 15 maart aanstaande zal Steven van Belleghem vertellen over innovatieve partnerships die hij ziet ontstaan als gevolg van technologische ontwikkelingen.