Bij Rabobank International is het voor werknemers gedurende werktijd verboden om zich te manifesteren op social media, en na werktijd mogen ze zich op die media niet uitlaten over het bedrijf. Werknemers van Deloitte worden juist gestimuleerd om social media te gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte in de VS. Belangrijkste conclusie uit het onderzoek: er is geen consensus over de vraag hoe om te gaan met social media, laat staan over de vraag wie of welke afdeling zich binnen het bedrijf met social media moet bezighouden.
Aan het onderzoek hebben 1700 respondenten uit het bedrijfsleven deelgenomen. 38% daarvan geeft aan geen idee te hebben in wiens portefeuille social media zit. Respondenten die de vraag wel konden beantwoorden, kwamen met varianten als personeelszaken, de compliance-afdeling, marketing of, als laatste, de juridische afdeling.
35% van de ondervraagden stelt dat het bedrijf waar ze werken beleid heeft ontwikkeld om de risico’s van social media tegen te gaan. 84% is van mening dat dergelijk beleid binnen de onderneming noodzakelijk is.
Het grote gevaar van social media is de oncontroleerbaarheid, stelt advocaat Linda Goldstein van Manatt, Phelps & Phillips uit New York in Corporate Counsel naar aanleiding van het onderzoek. ” Je moet als bedrijf enige beslissingsbevoegdheid overdragen aan de werknemer. Het grote gevaar is dat postings op sociale media plots een negatieve lading kunnen krijgen.” Dat laatste gebeurde met koffiebedrijf Starbucks. Hun account op Twitter werd gekaapt door een groep tegenstanders van het bedrijf. Goldstein propageert strikte richtlijnen en opleiding voor werknemers.