Advocatie bezocht onlangs de set van de nieuwe televisieserie De Zuidas van BNNVARA, geschreven door het team auteurs van Zo Zuidas. Plaats van handeling: kantoorgebouw Tripolis in Amsterdam, randje Zuidas, daar waar in 2009 De Brauw Blackstone Westbroek nog enige tijd neerstreek ter overbrugging van de verhuizing naar The Rock. Toevallig, want het fictieve kantoor Van de Sande Grinten Meijer is ook het grootste kantoor van Nederland.
Door Lucien Wopereis
We maken om te beginnen een wandeling over de set. Eerst zien we de kantoortuin van de advocaat-stagiairs. Clusters van vier bureau’s met weinig persoonlijke bezittingen. Op één bureau staat een lijstje met een foto van een geliefde.
Daarna zien we de kamers van de advocaten. Het personage Edwin de Keizer heeft een shawl van Feyenoord aan de muur hangen (geintje: hij wordt gespeeld door Ajax-supporter Robert de Hoog), en er staat een fles sterke drank op zijn bureau. Verder stapels papieren dossiers. In een kamer van een oudere advocaat ook veel dossiers, een vinyl-platenspeler en een wereldbol.
Daarna gaan we naar de ‘actieve’ set, en zien we een repetitie en meerdere opnames van een scene in de haaientank. Dat is de – krappe – ruimte in het kantoor waar de lopende en nieuwe zaken worden besproken, en waar de taken worden toebedeeld. Het is de ruimte waar de onderlinge conflicten worden uitgevochten, waar coalities worden aangegaan en opgezegd en waar partners en aanstormend talent zich doen gelden.
We mogen de scene hier niet beschrijven (vanwege spoilers), maar we kunnen wel melden dat die enig beroep doet op de goedgelovigheid van de kijker. Never let the facts get in the way of a good story, maar dan in de dramaturgische variant. Hoe dat ook zij, zeker is dat vanaf deze scene – we bevinden ons ongeveer bij aflevering zes van de acht – de gemoederen op het kantoor nog hoger zullen oplopen. Zodanig dat het voortbestaan van het kantoor gevaar loopt.
Uiteraard spelen niet alle scenes zich af binnen de muren van het kantoor. Er wordt ook gefilmd op de Zuidas en in het oude standhuis van Rijswijk, zijnde de rechtbank. Van het nogal afgetrapt ogende Tripolis figureert alleen de binnenkant. Voor de ‘buitenkant’ wordt een ander kantoorgebouw opgevoerd.
Kennis van het wereldje
Tijdens de lunchpauze mag de aanwezige pers de acteurs interviewen. Dat gaat in een strak roulatieschema, waarbij de journalist ongeveer tien minuten per acteur krijgt. De acteurs peuzelen ondertussen een Indische maaltijd naar binnen. Het draaischema is onverbiddelijk.
Robert de Hoog is de eerste gesprekspartner. Zijn personage Edwin de Keizer is een zeer gedreven advocaat. De Keizer schuwt niemand, ook de partners van het kantoor niet. Hij weet dat die partners hem heel hard nodig hebben. Zelf afkomstig uit een arm milieu, gaat hij de harde concurrentiestrijd binnen en buiten het kantoor met gretigheid aan.
De Hoog kende de advocatuur al een beetje: zijn vader was enige tijd advocaat, al was dat niet op een groot kantoor. Verder heeft De Hoog de boeken van de Zoza’s en anderen – waaronder Van Boxel – gelezen, een paar rechtszaken bijgewoond en de Zoza’s gesproken. Ook heeft hij een Burgerlijk Wetboek gekocht, om zo zijn vocabulaire een beetje ‘on point’ te krijgen.
De advocatuur is volgens De Hoog een gesloten wereldje, waarbij mensen zich constant moeten bewijzen. “Het is een omgeving waar je je maar heel weinig fouten kunt veroorloven: je ligt er zo af. De financiële belangen zijn enorm. In die zin is het niet zo gek dat er ook uitwassen zijn: feesten, drank en drugs. Je moet met een dergelijke hoogspanning soms ontladen. Zo kan het gebeuren dat iemand zichzelf de volgende ochtend terugvindt op de vloer van het kopieerhok.”
Jouman Fattal speelt de jongste bediende Sabia. Dat ze superambiteus is hoeft eigenlijk geen vermelding, dat is iedereen bij Van de Sande Grinten Meijer. Fattal bereidde zich onder meer op haar rol voor door te spreken met de Zoza’s, maar ook met jonge advocaat-stagiairs die nu nog op de Zuidas werken. “Die zitten er nu nog midden in. De Zoza’s zijn natuurlijk al een tijdje weg.”
Sabia is ambitieus, maar ook heel idealistisch. En dat botst soms, bijvoorbeeld als ze voor een hele machtige partij moet optreden tegen een hele zwakke. “Sabia is heel koppig, en het kantoor is daar niet altijd blij mee. Aan de andere kant beseft Sabia zich ook dat ze niet elke dag de held kan uithangen. Het gaat dus om het zoeken naar balans: wanneer kun je tegen de baas ingaan, en wanneer kun je dat maar beter even laten?”
Noortje Herlaar speelt Lavinia Vermeer, de grootste concurrent van Edwin de Keizer. Zij wil zo snel mogelijk partner worden. Ook in haar personage is de strijd tussen idealen en ambitie zichtbaar, “waarbij de ambitie het zomaar zou kunnen winnen”.
Ter voorbereiding op haar rol ging ze onder meer lunchen met een partner en een aantal advocaat-medewerkers. Het werd een bijzondere bijeenkomst, omdat ze aan de praat kwamen over onzekerheden onder de oppervlakte. “Het is een heel pittig vak, waarbij advocaten tegenover de cliënt constant moeten uitstralen dat ze de waarheid in pacht hebben. Dat is natuurlijk het spel dat ze moeten spelen, maar het brengt veel onzekerheden met zich mee. Zo kwamen we er achter dat er de nodige overeenkomsten zijn tussen de advocaat en de acteur.”
We keren nog heel even terug naar de set, waar inmiddels een ‘doorloop’ wordt gerepeteerd en opgenomen. De vergadering in de haaientank is afgelopen, iedereen verlaat de ruimte en gaat zijns weegs. Game on.
De Zuidas, met ook prominente rollen voor Annet Malherbe en Mark Rietman, wordt vanaf 1 april 2018 uitgezonden door BNNVARA op NPO 3