Gaat een nieuwe Amerikaanse app voor zowel rechtzoekenden als advocaten de juridische markt opschudden? In juli gaat Text A Lawyer live, een smartphone-app waarmee gebruikers voor 20 dollar per ‘sms’-bericht een juridische vraag kunnen stellen aan een advocaat. De advocaat houdt aan elke vraag 15 dollar over, en 8 dollar aan elke vervolgvraag.
Bedenker Kevin Gillespie richt zich met Tekst A Lawyer op mensen met een kleinere beurs en liet zich bij de ontwikkeling van de app inspireren door Uber. Hij heeft de app stevig juridisch dichtgetimmerd, blijkt uit een uitgebreide blog op LawSites. Van de app zijn twee versies beschikbaar, voor consumenten en advocaten. De pilotversie van de app beperkt zich nu nog tot vragen over huurgeschillen in de Amerikaanse staten Washington en Oregon. Gillespie hoopt de Text A Lawyer-app, die hij tot nog toe uit eigen zaak betaalde, op korte termijn in de hele VS uit te rollen. Hij is hiervoor op zoek naar investeerders.
Het stellen van een vraag aan een advocaat kost de rechtzoekende 20 dollar. Bij het starten van de app kiest de gebruiker eerst de betreffende staat en vervolgens het soort advocaat waar behoefte aan is (huurrecht, strafrecht, arbeidsrecht). Hierna kan de gebruiker in een kort, beveiligd bericht de vraag te stellen. Binnen enkele minuten zoekt de app contact met een aangesloten advocaat. De potentiële klant krijgt intussen de melding dat de advocaat voor die twintig dollar in eerste instantie alleen een eenvoudig antwoord zal geven.
Zijn advocaat en gebruiker eenmaal aan elkaar gekoppeld, dan kunnen ze verder communiceren via een versleuteld chatprogramma. De creditcard van de gebruiker wordt pas belast als de advocaat een antwoord heeft gegeven; hiervoor bevat de app een ‘final answer’ knop. Eventuele vervolgvragen per tekstbericht, hoeveel dit er ook zijn, kosten 9 dollar per stuk. Zowel rechtzoekende als advocaat hebben alle vrijheid om buiten de app om nader contact met elkaar op te nemen. Desgewenst kan de gebruiker per e-mail een transcriptie van het contact met de advocaat ontvangen. Het bedrijf slaat geen informatie uit de communicatie op: iedere nacht worden alle Q&A’s van de servers gewist.
Bij beantwoording van de vraag ontvangt de advocaat 15 van de 20 dollar en 8 van de 9 dollar bij iedere vervolgvraag. De rest gaat naar Text A Lawyer. Volgens Gillespie kan een advocaat – afhankelijk van het succes van de app – 150 dollar per uur of meer verdienen, ‘zelfs vanuit huis in zijn pyjama’. De advocaat betaalt intussen niets aan Text A Lawyer en ook aan de cliënt wordt geen provisie berekend.
Om te bepalen wie van de aangesloten advocaten als eerste een juridische vraag krijgt doorgespeeld, werkt Text A Lawyer met een waarderingssysteem. Op termijn krijgt de door gebruikers als beste gewaardeerde advocaat binnen een betreffend rechtsgebied, en die op dat moment online is, als eerste een nieuwe vraag doorgestuurd. De advocaat heeft slechts enkele minuten om een vraag te accepteren voordat deze naar een andere advocaat gaat.
Het waarderingssysteem moet volgens Gillespie voor een soort zelfreinigend effect zorgen. “Minder goed tot matig gewaardeerde advocaten zullen minder of zelfs geen vragen ontvangen en zo uiteindelijk vanzelf stoppen met het gebruik van de app. Advocaten die juist tevredenheid oogsten, worden beloond.”
Een videodemo van Text A Lawyer: