Hoewel de werkgelegenheid voor afgestudeerde rechtenstudenten in de Verenigde Staten almaar belabberder wordt, hechten Amerikaanse scholieren die rechten willen gaan studeren meer waarde aan de plaats van de universiteit op de ranglijsten dan aan het aantal afgestudeerden dat een baan heeft gevonden op de juridische markt. Dat blijkt uit onderzoek van Kaplan Test Prep onder 645 scholieren die rechten willen gaan studeren.
Op de vraag wat het belangrijkst is bij het kiezen van een universiteit zegt 32 procent van de respondenten dat dat de plaats op de ranglijsten is. In Nederland kan men dan denken aan de Keuzegids, die elk jaar publiceert welke universiteiten, hogescholen, bachelors en masters het beste scoren. Uit het onderzoek blijkt dat scholieren hun keuze verder laten afhangen van de geografische locatie (22%), het academische programma (20%) en van de hoogte van het collegegeld (13%). Slechts 8 procent noemt de door rechtenfaculteiten gepresenteerde statistieken over baankansen.
De enquête vroeg ook naar de mate van importantie van de ranking van een universiteit. 86 procent van de respondenten vindt de ranglijst ‘enigszins belangrijk’ tot ‘heel belangrijk’. In het deel van de enquête dat over banen ging, antwoordt 38 procent van de scholieren dat ze ooit bij een topkantoor willen werken. 31 procent zou willen werken op basis van toevoeging en 23 procent ziet zichzelf wel bij een nichekantoor werken.
“Hoewel het contra-intuïtief lijkt dat de banenkansen niet veel invloed hebben op de keuze van scholieren, weten de meeste jongeren die zich inschrijven dat er een directe correlatie is tussen waar een student afstudeert, het startsalaris en loopbaanperspectief. Dat is waarschijnlijk de reden dat ranglijsten consequent veruit de belangrijkste overweging zijn.” Dat zegt Jeff Thomas, directeur van de ‘pre-law programs’ van Kaplan Test Prep, een bureau dat scholieren voorbereidt op toelatingsexamens en dergelijke.
“Met het beperken van het aantal plaatsen door rechtenfaculteiten en de krappe arbeidsmarkt moeten scholieren echter misschien eens meer strategisch gaan nadenken. We blijven leerlingen aanraden om allerlei factoren mee te laten wegen bij het bepalen waar ze zich aanmelden of inschrijven, inclusief nauwkeurige gegevens over baankansen.”