Met de definitieve doorbraak van de tablet was de tijd rijp voor een nieuw onderzoek naar het gebruik van mobiele apparaten onder juridische professionals. De grootste toename is weliswaar achter de rug, al is het gebruik ervan onder de beroepsgroepen nog iets verder toegenomen ten opzichte van juni 2012. Nu zegt 91% zakelijk een smartphone of tablet te gebruiken, tegenover 80% anderhalf jaar terug.
Bijna 900 professionals namen de moeite deel te nemen aan het in opdracht van Sdu Uitgevers uitgevoerde onderzoek. Ook binnen de advocatuur (86,5% van de respondenten) en het notariaat (ruim 10%) zijn de voorkeuren voor merken en besturingssystemen in drie jaar tijd totaal veranderd. Waren in december 2010 de Blackberry-toestellen nog het meest geliefd binnen de beroepsgroep, drie jaar later zweert bijna tweederde van de juridische professionals bij Apple. Ruim 63% van de ondervraagden geeft aan een iPhone of iPad met besturingssysteem iOS te gebruiken.
De Blackberry-toestellen staan met ruime afstand op de tweede plaats (ruim 15%), op de hielen gezeten door Android-apparaten (14,5%). Het totale aantal liefhebbers van een Windows Phone mag met nog geen 3% amper een naam hebben. Ruim drie kwart van de deelnemers stelt een smartphone of tablet van de zaak te gebruiken.
Meer e-mail dan telefonie
Er is een kleine doch opvallende verschuiving waarneembaar in het functionele gebruik van mobiele apparaten ten opzichte van de vorige survey uit juni 2012, mogelijk dankzij een toename van het aantal tablets (overigens niet vastgesteld in dit onderzoek). Ruim 76% geeft aan hun smartphone of tablet ‘zeer vaak’ te gebruiken voor e-mailverkeer, terwijl nog geen 65% invulde hun apparaat zeer vaak te gebruiken voor telefonie. Ruim 70% geeft aan de smartphone of tablet vaak tot zeer vaak te gebruiken om te internetten, waar zo’n 30% dit veel minder of nauwelijks doet.
Iets meer dan de helft gebruikt hun toestel ook meestal als agenda of organizer. Mogelijkheden rond GPS of navigatie lijken bij het grootste deel van de beroepsgroepen nog niet te zijn doorgedrongen. Spelletjes en andere vormen van vermaak ongetwijfeld wel, maar ruim de helft van de respondenten stelt hun apparaat zelden tot te gebruiken voor entertainmentdoeleinden.
Geen apps
Elf procent zegt zelfs helemaal geen apps te gebruiken, ondanks alle mogelijkheden die er zijn. Van hen is de meerderheid er simpelweg niet in geïnteresseerd, of het leeuwendeel van de apps wordt gebruiksonvriendelijk bevonden. “Ik heb geen gevoel voor hedendaagse ICT”, geeft iemand eerlijk toe. “Geen idee wat apps zijn”, vult een ander in. Of: “Ik vind het scherm van de smartphone te klein, op een tablet ben ik wel geïnteresseerd in apps.”
Van de gebruikers die wel apps op hun toestel hebben, zegt tweederde hier wel eens voor betaald te hebben. De helft van de mensen die alleen gratis apps gebruiken, zegt er nooit geld voor neer te zullen tellen. Zakelijk te gebruiken apps voor informatievoorziening of berekeningen zijn bij ruim 80% van de respondenten het populairst, op de voet gevolgd door social media-apps (ruim 70%), zoals LinkedIn, Twitter of Facebook.
Allemaal functionaliteiten die 9% van de professionals moet missen: zij waren snel klaar met het invullen van het onderzoek door te stellen dat ze nog altijd niet over een smartphone of tablet beschikken.