Op 28 januari begint een twaalf weken durende copyright-cursus, die Harvard Law School gratis aanbiedt aan 500 rechtenstudenten. De bedoeling is dat de traditionele rechtencolleges van Harvard worden nagebootst. De studenten doorlopen de cursus daarom niet geheel zelfstandig; er wordt meer van ze verwacht dan alleen filmpjes kijken. In ons eigen land is ondertussen een discussie gaande over het afschaffen van hoorcolleges.
Studenten van over de hele wereld kunnen deelnemen. De inschrijfdatum is overigens inmiddels verlopen. The Legal Intelligencer schrijft dat de cursus echter nadrukkelijk geen ‘MOOC’ is, een ‘massive open online course’ waarbij honderden of duizenden studenten veelal zelfstandig een cursus doorlopen. De copyright-cursus is bedoeld om de traditionele rechtencolleges van Harvard na te bootsen. De studenten worden opgedeeld in kleinere secties van niet meer dan 25 personen, en een voormalig of huidige student van docent William Fisher III zal real time discussies tussen sectieleden faciliteren. Ook maken de studenten een drie uur durende toets, net als de ‘normale’ Harvard-studenten doen.
Wekelijks is er een online werkgroep van 80 minuten, moeten de studenten vooraf opgenomen colleges volgen en op tijd klaar zitten voor de live webcasts van gastsprekers. Verwacht wordt dat men minstens acht uur per week moet besteden aan de cursus.
Harvard en Massachusetts Institute of Technology (MIT) richtten ongeveer zes maanden edX op, een non-profit organisatie voor online onderwijs. Het doel is om een open-source online leerplatform te ontwikkelen voor online onderwijs. Inmiddels hebben ook vijf andere toonaangevende Amerikaanse universiteiten zich bij edX aangesloten. Tot nu toe zijn alle edX-cursussen gratis.
Ongeïnteresseerd
Ook in Nederland zijn we inmiddels bekend met online colleges. Hier is er begin deze maand echter juist een discussie over ontstaan, aangezwengeld door de Nijmeegse hoogleraar Jan Derksen. Die stelde in de Volkskrant voor om de gewone hoorcolleges af te schaffen, omdat studenten toch vaak weinig interesse tonen.
Volgens onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en EenVandaag onder 850 HBO- en WO-studenten van het 1V jongerenpanel blijkt dat 80% van de studenten dat geen goed idee vindt. Daarmee verlies je namelijk de mogelijkheid om vragen te stellen en de interactie tussen docent en student. Ruim negen op de tien ondervraagden vinden het face-to-face contact met de docent belangrijk. Het van achter je computerscherm bekijken van colleges vergt bovendien meer discipline, vinden de respondenten.
Van de ondervraagde studenten geeft 87 procent aan hoorcolleges meestal tot altijd te volgen, ook als deze niet verplicht zijn. Als colleges online aangeboden zouden worden in plaats van in een collegezaal, zou 43 procent deze minder vaak volgen. Voor 36 procent maakt het geen verschil, en 16 procent zegt online colleges juist vaker te zullen volgen.