Driekwart van de marketeers en business developers van grote Amerikaanse en Canadese advocatenkantoren voelt zich onbegrepen, ondergewaardeerd en gestrest. Dat blijkt uit een onderzoek onder 200 Amerikaanse en Canadese business professionals van fSquared Marketing, een Canadese legal consultant.
Het is het bekende verhaal: fee earners – de advocaten – vinden dat alles om hen draait, fee eaters – stafmedewerkers – vinden dat hun inspanningen niet voldoende worden gewaardeerd. Het recente Amerikaans-Canadese onderzoek bevestigt dit beeld: 75% van de stafmedewerkers in de marketing en business development stelt dat hun werk niet wordt begrepen en wordt ondergewaardeerd.
Het probleem zit ‘m niet in de financiële compensatie: 70% van de deelnemende stafmedewerkers vindt de honorering adequaat. Wat wél steekt: er wordt steeds meer geïnvesteerd in de geestelijke gezondheid van advocaten, maar dat geldt volgens de respondenten niet voor de geestelijke gezondheid van het ondersteunende personeel.
Eén van de respondenten: ‘Even though I was hired as an expert and praised for my value, it is quickly overshadowed by the ever present dynamic of not being a lawyer.’ Een ander: ‘It is difficult to convey the stress to attorneys of what we do. To try and convey how many balls we are juggling sounds defensive and lame, so we suck it up and consequently have stress.’
Een enkeling ziet positieve veranderingen. ‘There is an transformation underway with the next generation that is causing an evolution, where new ways of behaving and expectations are changing for the better.’