De Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam heeft SRK Rechtsbijstand, Nationale Nederlanden (NN) en Aegon voorgesteld opnieuw om tafel te gaan om hun ‘scheiding’ netjes op te lossen. Dit schrijft het FD. Zowel SRK als NN laten maandagmiddag desgevraagd weten hiertoe bereid te zijn.
Afgelopen donderdag hield de Ondernemingskamer een spoedzitting, nadat SRK Rechtsbijstand de gang naar de rechter had gemaakt. Nationale Nederlanden en Aegon, nu nog de grootste klanten van SRK, besloten ieder dit jaar om per 1 januari 2019 hun verzekeringsportefeuille weg te halen bij het kantoor. SRK zorgt nu nog voor rechtsbijstand aan hun verzekerden: alleen al NN is goed voor 70% van de omzet van SRK.
De opzegging van NN en Aegon vormt ‘een directe bedreiging van de continuïteit van SRK’, aldus SRK zelf, dat NN beschuldigt van ‘wanbeleid’. Het kantoor in Zoetermeer heeft enkele honderden juristen en zo’n zeventig advocaten in dienst.
De Ondernemingskamer stelde donderdag voor om gesprekken over de afhandeling te heropenen, ondanks meerdere gestrande pogingen gedurende dit jaar. De voorzitter vroeg NN en Aegon om de opzegging van de verzekeringsportefeuille uit te stellen tot 1 juli 2019, zodat er genoeg tijd is om hun vertrek netjes af te handelen. In dat geval zou de Ondernemingskamer een commissaris benoemen die de rol van mediator op zich neemt.
SRK laat in een schriftelijke reactie weten bereid te zijn opnieuw in gesprek te gaan met NN en Aegon om duidelijkheid te krijgen over de toekomst, ‘op basis van een gelijk speelveld’.
NN en Aegon zijn via een stichting ook mede-eigenaar van SRK. Mogelijk wordt SRK na de terugtrekking van NN en Aegon overgenomen door DAS en Arag, die hoogstwaarschijnlijk de rechtsbijstand voor NN op zich gaan nemen, aldus het FD. Deze twee partijen werken al langer samen met Delta Lloyd, dat de NN Groep in 2017 overnam en wat de beslissing van NN om op te zeggen bij SRK kan verklaren.