Advocaten die met regelmaat toevoegingszaken doen, zouden verplicht aan kwaliteitstoetsing moeten doen, zoals intervisie of peer reviews. Dat vinden althans ketenpartners in de gefinancierde rechtsbijstand, blijkt uit de vrijdag gepubliceerde Nulmeting Stelsel Gesubsidieerde Rechtsbijstand. Dit is een nieuw referentiekader voor toekomstige metingen van veranderingen in het stelsel.
Het doel van het in 2017 en 2018 verrichte onderzoek voor deze nulmeting is een beschrijving van de stand van het stelsel van de gesubsidieerde rechtsbijstand, met als peildatum eind 2016. De nulmeting is bedoeld als referentiepunt voor metingen in de toekomst, om de effecten van veranderingen in het stelsel te meten. De nulmeting van de Raad voor Rechtsbijstand loopt hiermee vooruit op de verwachte veranderingen binnen het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand, na de publicatie van de onderzoeksrapporten van de commissies Van der Meer, Wolfsen en Barkhuysen.
De drie leidende thema’s in het onderzoek zijn de kwaliteit, passendheid en doelmatigheid van de via het stelsel verleende diensten door advocaten, mediators en medewerkers van het Juridisch Loket. Als het om kwaliteit gaat, vinden ketenpartners bijvoorbeeld dat gespecialiseerde advocaten meer deskundigheid leveren dan generalisten. Zij vinden daarnaast dat advocaten verplicht aan vormen van kwaliteitstoetsing zouden moeten doen, zoals intervisie en peer review. De indruk bestaat verder dat advocaten over het algemeen weinig spontane feedback krijgen van hun ketenpartners en hier zelf nauwelijks om vragen.
Gebruikers van het stelsel cq. rechtzoekenden zijn over het algemeen tevreden tot zeer tevreden over de totale dienstverlening van advocaten en mediators. Opvallend zijn de verschillende mates van tevredenheid in de tussen afzonderlijke rechtsgebieden. ‘Toevoegingsgebruikers met een niet-straftoevoeging geven gemiddeld een 7,7 aan de dienstverlening en toevoegingsgebruikers die een straftoevoeging hebben gehad, geven gemiddeld een 8,3. Ook opvallend: slechts 6% van de gebruikers had meer dan vijf toevoegingen nodig om tot een oplossing van het juridische probleem te komen. Veertig procent had in de afgelopen twee jaar twee tot vijf toevoegingen gehad.
Ketenpartners in de gesubsidieerde rechtsbijstand ervaren de kwaliteit van advocaten en andere rechtshulpverleners intussen als wisselend, maar over het algemeen toch als positief, aldus de nulmeting. Op hun beurt beoordelen advocaten en mediators de kwaliteit van het Juridisch Loket gemiddeld met een 6,4, waarbij iets meer dan de helft een 7 geeft.
De volledige nulmeting is hier te downloaden