Ex-notarisklerk Jan D. (54) verduisterde binnen zes jaar ruim een miljoen euro van cliënten van Notariaat Aa en Hunze in Gieten. Hij moest zich op 3 november verantwoorden voor de rechtbank in Assen. De strafeis luidt drie jaar gevangenisstraf en terugbetaling van de miljoen euro. “Het geschokte vertrouwen waarvan wij met onze cliënten het slachtoffer zijn geworden valt niet in geld uit te drukken.”
Jan D. (54) uit Gasselternijveen verduisterde tussen februari 2001 en februari 2008 ruim een miljoen euro van dertien van zijn voornamelijk oudere cliënten, meldt het Dagblad van het Noorden. Twee families maakte hij respectievelijk 290.000 en 180.000 euro afhandig. Soms ging D. razendsnel te werk. Van een familie stal hij binnen drie maanden tijd 100.000 euro. Hij sluisde geld van de ene naar de andere rekening, zodat het geld moeilijk traceerbaar was. De gedupeerde cliënten krijgen alles vergoed van de verzekeringsmaatschappij van Aa en Hunze. De miljoen euro die hij zelf moet terugbetalen, is een ontnemingsvordering van de overheid.
Casino
Jan D. en zijn vrouw, waren – soms met zoon en dochter – veelgeziene klanten in het Holland Casino in Groningen, meldt de krant. D. werd in februari 2008 op heterdaad betrapt toen hij in een casino rechtstreeks geld opnam van de rekening van een cliënt. Het casino lichtte de bank in. De bank nam vervolgens contact op met het notariskantoor Aa en Hunze. De notarisklerk bekende, en werd op staande voet ontslagen.
Dertig jaar
Jan D. werkte al dertig jaar bij Aa en Hunze, vertelt notaris Heribert Delicaat tegenover Novocatie.nl. “Binnen ons kantoor en ook in onze gemeente heeft deze zaak een grote schok veroorzaakt die zijn weerga niet kent. Deze gebeurtenis heeft diepe, diepe sporen nagelaten.” De notaris heeft al die tijd niets vermoed. “Jan D. heeft 30 jaar op dit kantoor gewerkt, samen met collega’s die ook al tientallen jaren aan dit kantoor verbonden zijn. Het is een bittere les om achteraf te moeten vaststellen dat we elkaar hierin -als naaste collega’s- dus niet zonder meer hadden mogen vertrouwen.”
Geen vermoedens
Ook de slachtoffers van Jan D. hadden al die tijd niets door, zegt Delicaat. “Ze hebben nooit aan de bel getrokken, nooit gemerkt dat er geld verdween. Dat is het ‘knappe’ van een fraudeur, die doet zoiets ongemerkt.”
De fraude bracht binnen Aa en Hunze maandenlang heel wat teweeg. “Je weet in het begin namelijk niet of de zaak bij één persoon ligt, of bij meerdere.” Inmiddels is de rust in het kantoor weer hersteld. Ook de cliënten hebben over het algemeen rustig gereageerd. Hun financiële schade is volledig gedekt, bevestigt Delicaat.
Het kantoor doet er alles aan om dergelijke zaken in de toekomst te voorkomen, zegt hij. “Het geschokte vertrouwen waarvan wij met onze cliënten het slachtoffer zijn geworden valt niet in geld uit te drukken. We gaan met opgeheven hoofd door in de wetenschap dat onze integriteit buiten kijf staat en dat we staan voor onze relaties en alles wat ze ons toevertrouwen.”
Jan D. betuigde spijt in de rechtbank, maar noch de rechter noch Delicaat zijn overtuigd van de oprechtheid van zijn spijtbetuiging. De uitspraak volgt op 17 november.