Ook in het bedrijfsleven zet de juridisering door. Juridische aspecten spelen immers een steeds grotere rol in strategie, bestuur en in de bedrijfsvoering. Het bedrijfsleven reageert hierop met een modularisering van de vraag, dwingt aanbiedende law firms daarin mee te gaan en commoditiseert steeds meer gespecialiseerde activiteiten.
Dat stelt het doorsnee advocatenkantoor voor de vraag welke keuzes te maken: een breed pakket gecommoditiseerde specialiteiten aanbieden, enkele hoogwaardige specialisaties of het aanbieden van de regiefunctie, de laatste dan vaak in directe concurrentie met in het bijzonder grote opdrachtgevers. Ook advocatenkantoren zullen zich de vraag moeten stellen waar er sprake is van overserved customers, en waar van underserved customers. Daarnaast speelt dat opdrachtgevers nu vrijwel altijd voor vragen over specifieke onderwerpen, bijvoorbeeld ontslag, eerst het internet raadplegen, waar inmiddels veel is te vinden. Er zijn nieuwe distributietactieken nodig.
Deze hiervoor geschetste ontwikkeling wordt mogelijk gemaakt door de dalende kosten van informatie in de vorm van internet, social media, digital devices e.d. Die ontwikkeling heeft ook consequenties voor de organisatie van de advocatenpraktijk. De dalende kosten van informatie brengen met zich mee een individualisering van bezit en transparantie van markten. Eén van de gevolgen is dat het traditionele leverage model voor de professional service firm niet meer werkt. Het is tegenwoordig mogelijk om van elke individuele professional, op een kostenverantwoorde wijze, zijn of haar bijdrage te bepalen aan het totale resultaat van de law firm.
Daarmee ontstaat een andere grondslag voor beloning, maar ontstaan er ook nieuwe claims op zeggenschap en besluitvorming. Hoe dit kan werken in de praktijk wordt geïllustreerd aan de hand van de Amerikaanse law firm Duane Morris. Uit die case blijkt dat een advocatenkantoor dan ook keuzes zal moeten maken met betrekking tot vanuit welke waarden er wordt gewerkt, mede ook om een herkenbare positie in te nemen op de markt van professionals. Het concept van de information based organisatie als bestuursinstrument is ook voor de advocatenpraktijk onontkoombaar om in de komende turbulente jaren succesvol te kunnen zijn.
Prof. Dr. Hans Strikwerda is een van de sprekers op het Advocatuur Congres 2013 en zal daar ingaan op de hierboven beschreven problematiek. Hans Strikwerda is consultant en hoogleraar Organisatieleer en Organisatieverandering aan de Universiteit van Amsterdam. Strikwerda is deskundige op het gebied strategische ontwikkelingen, nieuwe organisatievormen, het ontwerpen van organisaties en ondernemingsbestuur, met name de internal governance. Door het vakblad Management Team (MT) is hij uitgeroepen tot de ‘machtigste’ consultant van Nederland.
Voor meer informatie over het Advocatuur Congres 2013 kijkt u op www.advocatuurcongres.nl.