De meeste nieuwe partners voelen zich prima voorbereid op hun functie, maar iets minder dan de helft is ook tevreden met de training die ze kregen. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek onder nieuwe partners van de grootste advocatenkantoren van Noord-Amerika, Canada en Londen. De andere helft is echter juist vol lof over de begeleiding.
In aanloop naar de conferentie die The American Lawyer afgelopen maand hield speciaal voor ‘big-firm lawyers’ die vanaf 2008 benoemd waren tot partner, heeft het magazine een enquête gehouden onder de 5600 advocaten die aanwezig zouden zijn. De groep is overwegend positief over het partnerschap. 61 procent is van mening dat hun baan biedt wat ze ervan hadden verwacht en voor 20 procent is het zelfs boven verwachting.
De meeste respondenten zeggen zich voorbereid te voelen op hun nieuwe rol als partner, maar slechts 45 procent is tevreden met de training die ze kregen. Dat percentage heeft alles te maken met het feit dat minder dan de helft – waarschijnlijk die zelfde groep – zegt überhaupt ooit training te hebben gehad met betrekking tot bijvoorbeeld bedrijfsontwikkeling of leiderschapsvaardigheden.
Volgens het onderzoek kunnen de partners grofweg worden ingedeeld in twee groepen. De groep die bezorgd is over een gebrek aan training en sturing en de groep die vol lof is over de mentor die ze door de jaren heen zo goed heeft laten zien hoe je een businessplan schrijft en die nog altijd tot hun beschikking staat.
Geen van de respondenten twijfelt eraan dat hij het juridische werk aankan. Maar vooral in de open vragen kwamen zorgen naar voren. Veel nieuwbakken partners zijn bijvoorbeeld bezorgd over hun bekwaamheid om nieuwe klanten aan te trekken. Sommigen spreken van een persoonlijke crisis; eenmaal gepromoveerd voelden ze zich eenzaam en geïsoleerd, met een onduidelijk carrièrepad voor zich en zonder sturing of formele training.