De cijfers uit het tweede jaarverslag van de Raden en het Hof van Discipline lijken niet te liegen. Er wordt meer geklaagd over advocaten. Maar het is niet per se slechter gesteld met de kwaliteit van de advocatuur, zeggen zowel algemeen deken Jan Loorbach van de Nederlandse Orde van Advocaten als hoogleraar Advocatuur Floris Bannier. Laatstgenoemde: “Er wordt steeds meer gehamerd op het tot verantwoording roepen, dat is een maatschappelijke trend.”
“Om nou meteen te denken dat advocaten hun werk slechter doen, is te simpel gedacht,” zegt Loorbach. Het ligt eerder aan de klagers zelf. Die zijn kritischer en mondiger geworden. Loorbach noemt de recente aandacht in de media voor wat er allemaal niet goed is in de rechtspraak en gedoe in bepaalde processen als reden voor het stijgend aantal mensen dat klaagt.
Hoogleraar Floris Bannier is het daarmee eens. “Het is volgens mij vooral de assertiviteit van de klagers die de stijging veroorzaakt. Er wordt steeds meer gehamerd op het tot de verantwoording roepen, dat is een maatschappelijke trend. De burger laat het niet op zich zitten en straft onmiddellijk.”
Daar komt bij dat de Orde van Advocaten zelf ook veel aandacht besteedt aan fatsoenlijk gedrag en regels, signaleert Bannier. Deken Loorbach bevestigt dat. “Er is veel meer informatie beschikbaar. Op de website Tuchtrecht.nl weten mensen geanonimiseerde uitspraken te vinden van voor hen vergelijkbare zaken. Het klaagproces is transparanter, hoe het in zijn werk gaat is duidelijker. Dat brengt mensen eerder tot klagen. Dat hoor ik ook van andere dekens.”
Loorbach ziet dat overigens absoluut niet als een bezwaar. “Het is goed dat we advocaten met het klachtensysteem kunnen corrigeren. En er gaat een signaal van uit: maak geen fouten.”
Relativering
Nou is de stijging zelf volgens Loorbach overigens ook niet onrustbarend. 1020 klachten voor de tuchtrechter in 2009, 1251 in 2010. Een stijging van 22 procent. Ook Bannier weet dat getal te relativeren. 1250 klachten op ruim 16.000 advocaten die jaarlijks ruim honderd zaken doen. Hij wil maar zeggen, het is relatief gezien niet ontzettend veel.
En het aantal gegronde klachten is nog veel lager. De voorzitter van de Raad van Discipline Amsterdam, Denise Markx, noemt het in het voorwoord toch ‘behoorlijk toegenomen’. Loorbach erkent dat de stijging er is en zegt dat achter de mensen die klagen altijd een groep mensen zit die niet klaagt. Dus er mag zeker nog meer aandacht voor komen. “We nemen dit mee in ons beleid. We kunnen in de opleidingen bijvoorbeeld meer in die richting doen, van nauwkeurigheid en fatsoenlijke communicatie. Het gros van de klachten gaat over de organisatorische kwaliteiten. Dat bewustzijn moeten we onder de advocaten verhogen.”