Vorige week zijn we op LinkedIn gestart met een discussie over de vraag of het geoorloofd is dat een rechter in een nog lopende procedure belt met advocaten. Aanleiding is natuurlijk de zitting in de zaak Westenberg-Smit-Kat, waarvan u in deze nieuwsbrief een uitgebreid verslag heeft kunnen lezen. De deelnemers aan de LinkedIn-discussie zijn verdeeld over de vraag of het mag, maar één ding is duidelijk: bellende rechters, het komt zelden voor.
Twee van de elf deelnemers aan de LinkedIn-discussie zijn in hun carrière als advocaat één keer rechtstreeks door een rechter benaderd. De ene advocaat typeert dat telefoongesprek als “louter informatief en derhalve naar mijn persoonlijke mening niet onacceptabel”. De andere deelnemer met een rechtstreekse telefoonervaring heeft zijn twijfels: “Ik had vonnis gevraagd en de wederpartij wilde de uitkomst van een parallel lopende zaak bij de sector civiel afwachten. De kantonrechter verzocht mij vriendelijk in dat verzoek te bewilligen, als gaf hij toe dat hij op basis van Rechtsvordering niet zou kunnen weigeren…mijns inziens was dit telefoontje net op of net over de rand.”
De andere deelnemers zijn nooit gebeld door een rechter in een lopende procedure, al maakt een deelnemer wel gewag van een “vrij ernstige rel in Amsterdam, waarbij een advocaat een bepaalde rechter van onoorbaar gedrag heeft beschuldigd”. Helaas weet hij niet meer over het ging.
Opmerkelijk is de bijdrage over Duitsland. Daar is het kennelijk “volstrekt gebruikelijk dat een rechter tussendoor naar advocaten belt om met hen over het een en ander te discussiëren. Bijvoorbeeld naar aanleiding van conclusies of aktes, als die onduidelijkheden bevatten. […] Advocaten bellen in Duitsland ook met rechters voorafgaand aan de zitting, om uitstel te vragen, op te polsen of ze nog uitgebreide conclusies moeten nemen of om te vragen of de rechter zich voldoende voorgelicht acht.” De bijdrage komt van een advocaat/Rechtsanwältin.
Een andere deelnemer acht bellende rechters absoluut onacceptabel, tenzij het gaat om een conference call met de andere advocaten. “Essentie van het rechtsbedrijf is dat gelijktijdig twee partijen worden gehoord, en dus niet één voor één.” Een laatste deelnemer: “Telefonische onderonsjes, waarbij de andere partij geen zicht heeft op wat er gebeurd, zijn ongewenst en onacceptabel.”
Wel eens gebeld door een rechter? U kunt deelnemen aan de discussie als u zich bij LinkedIn heeft aangemeld als lid, zie onderstaande links. U kunt ook rechtsreeks mailen naar de redactie van Advocatie