Een relatie op de werkvloer bij Linklaters? Dat mag, maar zulke relaties moeten voortaan wel worden gemeld als de kantoorbelangen in het gedrang dreigen te komen. Deze richtlijn maakt deel uit van nieuw kantoorbeleid in reactie op de #MeToo beweging, melden Britse juridische media. Enkele andere internationale kantoren hebben echter al langer een soortgelijke richtlijn, blijkt uit een rondgang van Advocatie.
Linklaters verwacht voortaan van alle werknemers en partners dat zij hun eventuele ‘persoonlijke relaties’ melden bij leidinggevenden of HR, dit met het oog op (mogelijke) belangenconflicten voor kantoor. Consensual relationships tussen collega’s zijn hiermee zeker niet verboden, maar Linklaters wil wel voorkomen dat er problemen op de werkvloer ontstaan met het oog op de hiërarchische verhoudingen, beoordelingsgesprekken, promotierondes of salarisverhogingen. Zo zou een relatie tussen een partner en een advocaat-medewerker tot problemen kunnen leiden.
“It is not about prying into personal information, but about acting as a responsible business by supporting our people,” aldus een statement van het kantoor. De nieuwe richtlijn is van kracht voor alle Linklaters-vestigingen, dus ook voor het 43 advocaten tellende Amsterdamse kantoor, bevestigt een woordvoerder desgevraagd.
Een ander initiatief van Linklaters in reactie op de #MeToo beweging, de meldlijn SpeakUp, is inmiddels uitgerold in Amerika, Azië en Groot-Brittannië. De kantoren in Nederland en de andere Europese landen volgen later. Met SpeakUp wil het kantoor medewerkers aanmoedigen gevallen of zelfs aanwijzingen van (seksuele) intimidatie, discriminatie, pesten en ander grensoverschrijdend gedrag op het werk te melden. Dit kunnen zij anoniem doen – om de angst voor repercussies weg te nemen –, waarna meldingen terechtkomen bij een groepje van vertrouwenspersonen dat vervolgens onderzoek kan doen.
En andere kantoren?
Uit een rondgang langs de grootste advocatenkantoren in Nederland komt naar voren dat Linklaters ook weer niet de enige is met zo’n richtlijn, laat staan de eerste. Van de internationale kantoren in Amsterdam laat Allen & Overy weten een soortgelijke richtlijn te hebben: “Persoonlijke relaties op de werkplek zijn een natuurlijk verschijnsel. Alleen als er sprake is van een ongelijke gezagsverhouding, een directe rapportagelijn of als degenen die relatie aangaan op dezelfde afdeling werken, moeten zij daar melding van maken. In die gevallen kan één van beiden worden overgeplaatst.”
Een ander Magic Circle-kantoor actief in Amsterdam – dat liever niet bij naam wordt genoemd – laat weten dat ‘aanbevolen wordt’ dat relaties op de werkvloer worden gemeld. ‘Melden is dus niet verplicht, maar door niet te melden kan de firma een conflict eventueel minder goed oplossen wat consequenties kan hebben voor de betrokken personen in bepaalde gevallen’.
De meeste Nederlandse kantoren laten weten geen richtlijn of beleid te hebben op het vlak van liefde op de werkvloer. Bij Loyens & Loeff is het melden van een relatie binnen kantoor tegenwoordig wel verplicht. “We willen voorkomen dat een medewerker betrokken is bij de beoordeling van iemand met wie hij/zij een privérelatie heeft,” aldus een woordvoerster van het kantoor. Ook bij De Brauw Blackstone Westbroek geldt een richtlijn voor relaties die ‘een element van machtsverhouding bevatten omdat we ons realiseren dat deze invloed kunnen hebben op de werkdynamiek tussen beide personen, maar ook andere kantoorgenoten. Het uitgangspunt is dat de relatie de werkdynamiek binnen kantoor niet mag verstoren’.
Recente onderzoeken naar relaties op de werkvloer wijzen uit dat een vierde tot een derde van de Nederlanders wel eens relatie of een affaire met een collega heeft aangeknoopt.