De advocatuur wordt gezien als een branche die achterloopt op het gebied van digitaal werken. Ondanks deze achterstand is de advocatuur een broedplaats van ideeën over digitalisering, beveiliging en kostenefficiëntie. Door alle ontwikkelingen zal ook de advocatuur de komende tijd grote stappen gaan zetten. Is de branche klaar voor een grootschalige overstap?
Advocatuur haakt in
De advocatuur is zich sterk aan het ontwikkelen op het gebied van digitalisering. Door het programma Kwaliteit en Innovatie Rechtspraak (KEI) krijgt het onderwerp ‘Digitalisering in de juridische keten’ een steeds prominentere rol. De rechtspraak gaat digitaal en de advocatuur zal daarop moeten inhaken.
De praktijk
In de praktijk zien we dat de juridische sector bezig is met de ontdekking van de technologische mogelijkheden die er anno 2016 zijn. Men ziet dat de nieuwe technologieën het werken efficiënter en doelmatiger maken, maar desondanks is de advocatuur nog erg zoekende.
Zeker nu de rechtspraak digitaal gaat, moet de advocatuur op bepaalde vlakken mee, want de advocatuur maakt nu eenmaal deel uit van deze juridische keten. Veel advocaten zijn gewend om met dikke, papieren dossiers te werken en denken dat die technologische ontwikkelingen moeilijk te integreren zijn en het werkproces alleen maar ingewikkelder maken. Dat maakt het moeilijk een beeld te krijgen hoe de digitale jurist eruit kan zien.
Het gemak van technologische oplossingen
Ondanks de schuw voor technologische oplossingen en tools, weten juristen dat het eenvoudiger is om informatie te delen en onafhankelijk van tijd en plaats te gebruiken. Daarnaast zijn autorisaties goed in te richten en juist dat element is van groot belang in de advocatuur. Zaakdossiers bevatten documenten boordevol privacygevoelige informatie over cliënten. Daarom is het essentieel dat de juiste persoon op het juiste moment toegang krijgt tot de benodigde informatie. Dat is met een papieren dossier gewoonweg niet te garanderen.
Toekomst
Met het digitale dossier ‘op zak’ is de jurist van de toekomst voorbereid en wordt de organisatie transparant. Het altijd en overal kunnen werken biedt enorm veel kansen, maar vooral de altijd gegarandeerde toegankelijkheid van de dossiers is daarbij een belangrijke pijler. Waarom moeilijk doen als het veel eenvoudiger, sneller en veiliger kan? Uren registratie, administratie, document en dossierbeheer; het is allemaal mogelijk binnen één domein. De eerste stappen naar een digitale werkomgeving zijn op dit moment in volle gang.
Een stap in de juiste richting! Het verbaast I-FourC niets als deze branche ons met sneltreinvaart in gaat halen en een digitale vooroploper wordt.
I-FourC heeft een combinatie van drie services die naadloos op elkaar aansluiten: digitalisering van informatie, archivering op individueel niveau en tot slot de bijbehorende in-house ontwikkelde ICT oplossingen om digitaal te werken. Deze doordachte diensten in combinatie met geavanceerde software oplossingen, zorgen ervoor dat u in één dag kunt transformeren naar een digitale werkomgeving zonder afscheid te nemen van de plussen van papier. I-FourC zorgt dat al uw papieren informatie altijd en overal digitaal toegankelijk is. Die volledige toegankelijkheid is essentieel voor uw primaire processen. Door ons volledige palet van oplossingen maakt dit de overstap vertrouwd en gemakkelijk.
De toekomst ligt ‘just a step away’.
I-FourC maakt onderdeel uit van de Lexxyn Groep. De Lexxyn Groep is een groep samenwerkende bedrijven die ICT diensten leveren binnen de juridische sector: de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderspraktijk. De gebundelde ervaring en collegiale samenwerking van de partners maakt de Lexxyn Groep tot dé kennispartner voor de juridische sector. Bij de Lexxyn Groep vinden zij één aanspreekpunt voor alle ICT-producten en -diensten. www.lexxyn.nl.