Voor het jaarlijkse Advocatuur Congres heeft initiatiefnemer Bert Hokken een aantal prestigieuze sprekers weten te programmeren. Stuk voor stuk autoriteiten op hun vakgebied, zodat het congres wat Hokken betreft ook dit jaar beschouwd mag worden als een ‘hoogwaardige mini-MBA-opleiding’, specifiek gericht op bestuurders en directeuren van advocatenkantoren.
“Het leiden van een advocatenkantoor vraagt behalve zakelijk instinct ook kennis van strategie, marketing, talentmanagement en leiderschap”, stelt Hokken, die ook actief is in de advocatuur als organisatieadviseur en interim-directeur. “Dat zijn geen zaken die je er, zonder de juiste scholing, wel ‘even bij kan doen’, zoals veel advocaatbestuurders niettemin toch proberen. Directeuren die wél over de nodige managementkennis beschikken, missen vaak weer de tijd die nodig is om dat over te dragen. Het resultaat is dat bij veel kantoren een duidelijke strategische focus ontbreekt en dat de medewerkers niet weten wat er van hen wordt verwacht. Kantoren die zo’n focus wel hebben, doen het aantoonbaar beter, binden hun talenten, hebben medewerkers die ‘er voor willen gaan’ en weten een onderscheidende positie in hun markt in te nemen.”
Leiderschap
Met deze overtuiging in het achterhoofd ging Hokken op zoek naar de sprekers voor het Advocatuur Congres 2012, dat onder het thema Strategie en Leiderschap op 15 en 16 november in Utrecht plaatsvindt. Om te beginnen maakte hij twee dagdelen van het congres vrij voor het thema ‘leiderschap’. Prof. Andre Wierdsma (hoogleraar organiseren en co-creëren), Prof. René ten Bos (hoogleraar filosofie en organisatiekunde) en Jaap Peters (organisatieactivist en gastdocent bij meerdere universiteiten) gaan onder meer in op de verschillende typen van leiderschap (‘moet je eigenlijk wel leiding willen geven?’), het ‘meekrijgen’ van medewerkers en het geven van autonomie en vertrouwen aan medewerkers.
Talentmanagement
In aansluiting hierop laat Prof. Lidewey van der Sluis (hoogleraar strategisch talentmanagement) zien wat een kantoor kan winnen met een goed programma voor talentmanagement. Hoe geef je zoiets vorm, hoe maak je mensen ‘beter’ en hoe kan je mensen binden en behouden voor de organisatie?
Strategie
De tijd dat je met oogkleppen op een strategie voor je kantoor kon ontwikkelen, is voorbij stelt Prof. Annemieke Roobeek (hoogleraar strategie en transformatiemanagement). Onder het thema: ‘Strategie 3.0: voorbij de eigen kantoorgrenzen’ zal ze tijdens het congres ingaan op het strategische belang van de ontwikkelingen búiten de advocatuur. Ook gaat zij onder meer in op nut en noodzaak van netwerkverbindingen met andere organisaties.
Marketing
Prof. Rudy Moenaert (hoogleraar strategische marketing), tenslotte, neemt de deelnemers van het congres mee in de marketingwetenschappen. Wat is er nodig voor het tonen van marketingleiderschap? Hoe kunnen professionele organisaties als advocatenkantoren zich onderscheiden in de markt? Welke marketingbouwstenen zijn nodig voor een succesvol advocatenkantoor?
Het Advocatuur Congres 2012 omvat in totaal vijf dagdelen, met tussendoor onder meer een aantal maaltijden en een borrel op donderdagavond. “Genoeg gelegenheid dus”, vertelt Hokken, “om met andere advocaatbestuurders en directeuren van gedachten te wisselen. Dat is belangrijk, want elk jaar weer blijkt de inspirerende waarde van het congres niet alleen van de sprekers te komen, maar ook van de interactie tussen de deelnemers.”
Voor meer informatie, kijk op www.advocatuurcongres.nl