Sonja Bakker, de bekende Nederlandse dieetgoeroe, kan geen zuivelproducten op de markt brengen onder de merknaam Sonja. De registratie van het merk Sonja is op 7 mei 2009 door het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) tegengehouden. Dat deed het BBIE niet op eigen houtje, maar op verzoek van zuivelgigant Danone, die een zogenaamde oppositieprocedure was gestart. Oppositie is een ambtelijke procedure, buiten de rechter om, waarbij de houder van een merk bij het BBIE bezwaar maakt tegen de registratie van een nieuw gelijkend merk.
Danone blijkt al sinds 2005 in het bezit te zijn van een registratie van het merk Senja. Volgens Danone komt het merk Sonja daarbij te dicht in de buurt. Het BBIE is het daar mee eens en heeft de merkregistratie van Sonja geweigerd, althans voorzover het om zuivelproducten gaat.
Enorme vlucht
Het is een prachtige en effectieve rechtsgang, die oppositie. Het bespaart de ondernemer in ieder geval een, vaak kostbare, gang naar de rechter. Sinds zijn introductie in 2004 maken ondernemers op grote schaal gebruik van deze ambtelijke procedure, waarbij zij zich meestal laten bijstaan door een advocaat of merkengemachtigde. De afgelopen twee jaar, sinds juni 2007, deed het BBIE in meer dan 200 zaken uitspraak. En dat is nog niet alles. Er zitten op dit moment ook nog eens ruim 1200 zaken ‘in de pijplijn’. Het BBIE heeft het er maar druk mee.
Merkbewaking
Een belangrijk aandachtspunt is de termijn die de merkhouder krijgt voor indiening van een oppositie. Oppositie moet binnen twee maanden na publicatie van het merk worden ingesteld, daarna kan het niet meer. Dat betekent dat je als merkhouder dus alert moet zijn. Een interessant hulpmiddel daarbij is de merkbewaking: een abonnement waarmee elke maand het merkenregister via speciale software wordt gescand, om te zien of er geen gelijkende merken worden aangevraagd. Gebeurt dat, dan krijgt de ondernemer een seintje. De meeste commerciële merkenbureaus bieden deze bewakingsdiensten aan.
Appels en peren
Maar is het dan altijd ‘succes verzekerd’ bij die oppositie? Nee hoor, je kunt natuurlijk ook gewoon verliezen. En dat kan de beste overkomen. Op 11 mei 2009, vier dagen na de Sonja-beslissing, leed het grote Apple Inc. een gevoelige nederlaag. Het lukte de producent van de I-phone niet de registratie van een beeldmerk van een peer met een hapje er uit te stoppen. Het beeldmerk was aangevraagd voor de diensten van een reclamebureau, en dat is toch iets anders dan de diensten die Apple aanbiedt, zo oordeelde het BBIE. Oppositie afgewezen.
Bas Kist, Shieldmark.Zacco