Voor het eerst sinds de lancering van het programma Ketenintegratie Inschrijving Kadaster (KIK) vier jaar geleden, hebben in september van 2013 meer notariskantoren akten aangeboden via het KIK-systeem dan op de traditionele manier. Dat heeft het Kadaster bekend gemaakt.
Notariskantoor Kuhlmann Hulshof & de Kok was de nieuwe deelnemer die er vorige maand voor zorgde dat meer dan 50% van de notariskantoren een deel van hun akten via het KIK-systeem inschrijven. Dit programma ging in juni 2009 live, nadat het Kadaster en de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) hierover in 2006 een convenant hadden gesloten. Het betreft onder meer leverings- en hypotheekakten van Rabobank, ING en ABN Amro die door KIK kunnen worden verwerkt. “We blijven de mogelijkheden continu doorontwikkelen en uitbreiden”, aldus Quinten de Haas namens het Kadaster.
Het systeem biedt notarissen de mogelijkheid om hun akten geautomatiseerd aan te bieden en te laten verwerken door het Kadaster, wat veel efficiency en tijdwinst oplevert. Na enkele jaren van doorontwikkelen, zet het Kadaster er nu op in dat KIK de nieuwe standaard wordt onder notarissen. Daar is soms nog wat overtuigingskracht voor nodig, erkent De Haas. “We hadden natuurlijk wel gewild dat nog meer notariskantoren het al zouden gebruiken, maar we moeten realistisch zijn, dit heeft tijd nodig. Toch kunnen we steeds meer notariskantoren ervan overtuigen dat de kwaliteit van de kadastrale registratie verbetert en dat het kostenbesparend werkt. Het aantal fouten in de verwerking is dankzij het systeem teruggebracht. Zoiets als overtypen, waarbij er makkelijk fouten insluipen, is er niet meer bij. Het grootste deel van het proces wordt immers geautomatiseerd uitgevoerd.”