Het advocatenkantoor met de grootste online zichtbaarheid is opnieuw Loyens & Loeff. Het kantoor wordt gevolgd door Van Doorne en De Brauw Blackstone Westbroek op de tweede en derde plaats, aldus de analyse ‘de online buzz rondom de advocatuur in 2019’ van OBI4wan, dat zich onder meer toelegt op media monitoring.
Net als vorig jaar werd de naam Loyens & Loeff het vaakst genoemd op nieuwswebsites – zoals Advocatie.nl, FD.nl, Vastgoedberichten.nl, Mr-online.nl en Ftm.nl –, blogs en reviewsites. Er zijn 654 vermeldingen van het kantoor verzameld. Van Doorne werd 577 keer genoemd, en De Brauw 498 keer.
Houthoff haalt een achtste plaats in de top tien dankzij een piek in oktober 2018, toen het kantoor dankzij de sponsoring van Nationale Opera & Ballet de zilveren SponsorRing won in de categorie Kunst & Cultuur.
‘Wat er online te vinden is aan informatie, bepaalt in zekere mate de reputatie van een advocatenkantoor,’ zeggen de opstellers van het onderzoek. ‘Het is daarom van belang om online berichtgeving goed in de gaten te houden.’ Zo heeft Baker McKenzie de top 10 van meest online genoemde kantoren misschien niet gehaald, maar het kantoor is wel het meest positief besproken. Dat is vooral te danken aan de recente publicatie van het boek Vrijgevochten van partner Mirjam de Blécourt, dat veel publiciteit genereerde.
In dat kader is het noemenswaardig dat Loyens & Loeff weliswaar wederom (veruit) de meeste online zichtbaarheid vergaarde, maar de vele vermeldingen deels ‘te danken’ zijn aan de vele media-aandacht voor oud-partner René V.. Die werd afgelopen jaar veroordeeld tot een celstraf en tot terugbetaling van drie miljoen euro die hij had afgetroggeld van vier goededoelenstichtingen.