Drie top 10-advocatenkantoren wonnen donderdag de juryprijzen bij de dertiende uitreiking van de Gouden Zandlopers, ’s lands meest prestigieuze prijzen voor de advocatuur. Van Doorne won de Gouden Zandloper voor beste marketingcampagne, Stibbe pakte de prijs voor de beste infographic en Pels Rijcken nam de award voor beste innovatie mee naar huis.
De Gouden Zandlopers werden dit jaar uitgereikt tijdens een feestelijk diner in het Amsterdamse Postillion Hotel. Van Doorne won de Gouden Zandloper voor de beste marketingcampagne van afgelopen jaar. Het was misschien niet de mooist ogende campagne, maar wel een inhoudelijk sterke en zeer klantgerichte, met het doel meer werk te vergaren, aldus jurylid Jaap Bosman bij het overhandigen van de prijs aan het Van Doorne-team.
De aanleiding voor de winnende campagne is de wereldwijde toename van technologie gedreven transacties. Om hierop in te spelen riep Van Doorne een multidisciplinair Transactions in Tech-team in het leven. De betrokken advocaten focussen op transacties in drie kernsectoren: Financiële Instellingen, Technologie Media & Telecom en Zorg & Life Sciences. De propositie werd vervolgens via diverse offline en online kanalen onder de aandacht gebracht van de doelgroepen gebracht.
De jury spreekt verder van ‘een goede, gerichte campagne op een onderwerp, gekoppeld aan een website met meer specifieke informatie’. Er zijn partnerships met partijen aangegaan, er zijn events georganiseerd en het is ‘een gedreven poging om de perceptie in de markt te veranderen’.
Voor wat betreft de ingezonden marketingcampagnes heeft de jury nog een eervolle vermelding over voor Yur Advocaten & Consultants uit Rotterdam. Dit kantoor deelt aan potentiële klanten geen visitekaartjes uit, maar… sokken, met hierop de tekst ‘Wat nou, grijze pakken?’ ‘Dit laat mooi zien hoe je met weinig budget toch kunt scoren bij je doelgroep.’
Jurylid Jaap Bosman (links) overhandigt de Gouden Zandloper voor beste marketing
Beste infographic: Stibbe
Voor het eerst is er een Gouden Zandloper voor het kantoor met de beste infographic. Het gaat dan ook om een relatief nieuwe discipline: vijf jaar geleden was een prijs hiervoor nog zinloos geweest, simpelweg omdat advocatenkantoren nog nauwelijks gebruik maakten van infographics. Let wel: een reeks illustraties maakt nog geen infographic, oordeelt de jury op basis van een aantal nominaties. Immers, een goede infographic maakt een complex probleem of vraagstuk snel inzichtelijk met behulp van visuals.
Stibbe heeft dit het beste begrepen: het kantoor wint deze Gouden Zandloper dankzij een infographic waarin het proces van afvalwaterzuivering en de samenhang tussen alle onderdelen in dit proces schematisch in beeld wordt gebracht. ‘Het illustreert dat de waterzuivering een circulair proces is, waarbij elk onderdeel van het complex rechtstreeks in dienst staat van het afvalwaterzuiveringsproces’, aldus Stibbe in de nominatie. De infographic bespaart de lezer veel leeswerk, aldus de jury. ‘De informatie is beeldend. Het ziet er goed en verzorgd uit, en de drempel om je in de materie te verdiepen wordt sterk verlaagd. De informatie was bovendien goed bruikbaar in een onderliggende rechtszaak.’
De maakster van de infographic, Kim Raad, kwam de Gouden Zandloper persoonlijk in ontvangst nemen. Zij was lange tijd infographic-redacteur bij de Volkskrant, maar zegt nu met veel plezier voor de advocaten van Stibbe te werken. “Een goede infographic is een aanvulling op alle tekst die al geschreven is, waarmee we onze cliënten nog meer richting hopen te geven,” zegt ze. Raad denkt dat beeldtaal nog veel belangrijker wordt, ook in de rechtszaal: “De generatie die nu studeert en straks advocaat wordt, is al veel meer gewend aan visuals.”
Kim Raad (Stibbe) krijgt de Gouden Zandloper voor de beste infographic
Beste innovatie: Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn
De Gouden Zandloper voor innovatie zorgde voor de meeste discussie binnen de jury. Het al dan niet vernieuwende aspect van de inzendingen was in enkele gevallen de inzet: er was nogal eens sprake van oude wijn in nieuwe zakken.
Zo niet bij het winnende kantoor Pels Rijcken, dat de prijs krijgt dankzij het Juridisch innovatiecertificaat. Uit de nominatie van het kantoor: ‘Bedrijven en overheden zetten in op nieuwe technologieën zoals blockchain, smart contracts, Internet of Things, smart cities, big data, enzovoorts. Dit brengt nieuwe, complexe juridische vragen met zich mee over onder andere veiligheid en privacy. Het Juridisch innovatiecertificaat is afgelopen jaar door Pels Rijcken ontwikkeld en zorgt ervoor dat vanaf de start van een innovatietraject met wet- en regelgeving rekening wordt gehouden.’
Volgens de jury is dit juridische keurmerk ‘heel slim bedacht’, al is er wel een paradox, namelijk de mogelijkheid dat het certificaat juist een rem zet op het innoverend vermogen van bedrijven en instellingen. Grote vernieuwingen, denk Uber, staan immers snel op gespannen voet met bestaande regelgeving. Aan Pels Rijcken daarom de schone taak het certificaat zo in te zetten dat het innovatie vooral mogelijk maakt en niet belemmert, aldus de jury, die daarbij in ogenschouw neemt dat het kantoor veel voor overheden werkt. En voor overheden is ‘compliance’ uiteraard zeer belangrijk.
Pels Rijcken-advocaat en mede-initiatiefnemer Jeroen Naves is even beduusd van de winst – en mogelijk van de Jaguar die hij voor een week meekrijgt –: “Wie had dat gedacht, wij zijn zo’n beetje het meest saaie en traditionele kantoor van Nederland,” zegt hij met een knipoog. “Maar serieus: we proberen weldegelijk voorop te lopen. Dat is uitdagend, maar het gaat heel goed. Als je maar vooruit blijft kijken.”
Jeroen Naves neemt namens Pels Rijcken een Gouden Zandloper en een Landrover-cheque in ontvangst.
De Gouden Zandlopers-jury bestond dit jaar uit Christ’l Dullaert (Le Tableau), Jaap Bosman (TGO Consulting) en Timo Schrama (De nieuwe adviseurs). Voor de categorie innovatie werd de jury aangevuld met Paul van Maarschalkerwaart (Confius). Het volledige juryrapport is hier te downloaden.
Foto’s: Joris Telders