De eerste maand van het nieuwe jaar is vaak een maand van vooruitblikken en nieuwe plannen maken. De advocatuur is van oudsher een traditionele branche en minder innovatief dan andere branches. Voor het nieuwe jaar kan het nuttig zijn om naar andere beroepsgroepen te kijken ter inspiratie of om te leren van innovaties elders.
Het gaat al lange tijd goed met de advocatuur en ook in de crisisjaren is de advocatuur (uiteraard afhankelijk van het rechtsgebied) aanmerkelijk minder hard geraakt dan andere beroepsgroepen. Tegelijkertijd schuilt hierin ook een gevaar. Doordat het door de jaren heen zo goed is gegaan, ligt het gevaar op de loer dat verandering en innovatie niet echt noodzakelijk zijn. Daarentegen zie je andere branches die volop in beweging zijn, waar de noodzaak tot innoveren hoog is en snel veranderende technologie een grote impact heeft gehad. Van efficiëntieslagen tot het digitaliseren van klantdossiers of online verkoopkanalen.
Neem alleen al onze verzekeringsbranche, die qua werknemers in zijn totaliteit is gehalveerd. De combinatie van vakmanschap en efficiency gaat voor de advocatuur een steeds belangrijker rol spelen en aan het verhogen van uurtarieven van advocaten zit ook een limiet. Uiteindelijk overleven alleen de partijen die mean & lean kunnen werken, zich specialiseren én technologie in hun voordeel gebruiken.
Wat kan het ‘goede voornemen’ voor de advocatuur zijn? Naar mijn idee is het voor kantoren goed om te groeien van beroepsuitvoerders naar een bedrijfscultuur. We zien nog steeds een behoorlijk grote groep advocatenkantoren waar partners allemaal een eigen praktijk runnen met eigen cliënten en op hun eigen werkwijze. Dat gaat prima, de cliënt krijgt advies en de rekeningen worden betaald, maar wellicht kan het efficiënter.
Ik verwacht dat hier onder druk van de markt vanzelf verandering in komt, evenals in de beslisstructuren van advocatenkantoren waar bijvoorbeeld twintig partners moeten meebesluiten over alles binnen de bedrijfsvoering. Dat is natuurlijk heel democratisch, maar komt het de slagkracht in deze aldoor sneller draaiende wereld ten goede? Bestuursfuncties bij grote kantoren zijn steeds duidelijker verdeeld en niet iedereen hoeft overal over mee te beslissen. Voor de middengroep en de kleinere kantoren kan hier naar mijn mening nog wel een belangrijke procesverbetering worden behaald.
Een andere suggestie voor veel kantoren is het creëren van diversiteit. Bij Mutsaerts – waar we met ruim 50 collega’s werken – hoeft tegenwoordig echt niet iedereen een verzekeringsachtergrond te hebben. Tien jaar geleden was dit zeker wel het geval. Inmiddels hebben wij naast verzekeringsspecialisten (net als in de advocatuur verdeeld in specialisaties) tevens marketeers, IT- en HR-specialisten die allen bijdragen aan een hogere kwaliteit van dienstverlening en efficiëntere klantbenadering. De vraag voor advocatenkantoren is dan ook of alle partners in de toekomst advocaat dienen te zijn. Of treden er in de toekomst ook IT’ers of bedrijfseconomen toe tot de maatschap?
Ik stel mezelf elke dag de vraag wat ik vandaag gedaan heb om onze processen voor morgen weer 1% beter – efficiënter, klantgerichter, minder foutgevoelig – te hebben gemaakt. Een leuke uitdaging. Doet u dat ook? Wij wensen u een uitdagend, succesvol en innovatief 2018!
Mutsaerts
Freek Njio
Directeur
Tel: 013 – 594 28 28
Website: www.mutsaerts.nl
E-mail: info@mutsaerts.nl