“Een markt van 4 miljard,” schatte hoogleraar Van Otterlo vorig jaar de waarde in van de onderkant van de markt voor juridische dienstverlening. We schreven over dit braakliggende stuk juridisch terrein – of goudmijn? – die pioniers met verschillende business modellen begonnen te ontginnen. Hoe staan de zaken er nu voor? “We zitten als advocaten zo enorm vast aan de traditionele vormen.”
Legadex was één van die start-up’s, opgericht door Luc van Daele en Hans Martijn Roos. “Het gaat goed,” zegt Van Daele. “In het afgelopen jaar hebben we flink kunnen uitbreiden. De vraag naar onze dienstverlening met bedrijfsjuristen en paralegals neemt duidelijk toe. Met name bij beursgenoteerde ondernemingen en bij private equity. Er is veel belangstelling voor terugkerende processen als corporate housekeeping, contractmanagement en de efficiënte aanpak van bedrijfsjuridisch werk.”
Hoogleraar organisatie van de juridische dienstverlening, Rob van Otterlo, voorzag dat na deze pioniers anderen snel zouden volgen, en de markt met vijf jaar ingevuld zou zijn. De advocatuur liet daar een miljard liggen, dacht Van Otterlo. Merkt Legadex al wat van andere dienstverleners die een hap uit die taart van vier miljard willen? Volgens Van Daele is er nu soms nog sprake van een overlap tussen de euroshoppers en advocatuur. Hij ziet nu nog de meeste concurrentie van advocaten die vanwege de crisis tijdelijk zijn gedetacheerd op bedrijfsjuridische afdelingen van Legadex’ clientèle: grotere beursgenoteerde ondernemingen. “Die ontwikkeling is van voorbijgaande aard,” denkt hij. Van concurrentie van nieuwe spelers merkt hij nog niet veel. “Je moet om binnen te komen een track record van vertrouwen hebben, en dat is moeilijk voor de nieuwelingen in de markt.”
Van Daele vervolgt: “Je ziet nu dat partijen de laatste maanden weer bezig zijn met voorbereidingen op de transactiemarkt. Onze indruk is dat bij veel ondernemingen, met name private equity en de beurfondsen, er meer kansen zijn voor het succesvol afstoten van dochterondernemingen. En de appetite voor overnames neemt ook weer toe. Tijdens de crisis waren bedrijven terughoudend met het inroepen van juridische support. Nu het werk weer aantrekt, kijken ondernemingen veel beter naar de prijs – kwaliteit verhouding.”
Legal Legion
Nog zo’n nieuweling was Legal Legion, opgezet door Spigthoff-partner Leo Spigt. Legal Legion richt zich, naast beursgenoteerde ondernemingen en de financiële sector, zich ook toe op het MKB. Spigt klinkt wat bedenkelijker dan vorig jaar: “Het is nog zoeken naar de goede vorm. Sommige zoeken het in detachering, distributie van zaken of de intake verspreiden over de rechtshelpers. Al doende leert men.”
Spigt is wel positief over de kansen om de markt van het MKB te bedienen. Onlangs bleek uit onderzoek van verzekeraar ARAG, MKB-kennisbank en Businesscompleet.nl dat het MKB door de crisis juridische hulp toch links laat liggen, terwijl het aantal bedrijven dat geconfronteerd wordt met claims toeneemt. “We zitten als advocaten zo enorm vast aan de traditionele vormen. Er zal nog wat tijd overheen gaan, maar de traditionele vorm zal verlaten worden door advocatuur,” aldus Spigt.