De eerste vestiging van advocatennetwerk Advocoeur heeft deze week de deuren geopend. De eer om als eerste de merknaam Advocoeur op de gevel te spijkeren gaat naar de voor zichzelf begonnen advocaat Bertil Morsink in Enschede. Hij runt een zogenoemde ‘pilot store’, een voorbeeld voor alle toekomstige Advocoeur-kantoren. De officiële opening is op 1 maart.
Het in 2012 gelanceerde verbond voor kleine advocatenkantoren van het Twentse kantoor Damsté had een wat langere aanlooptijd dan verwacht. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de eerste Advocoeur-vestigingen in 2013 zouden opengaan. Na de lancering van de Enschedese pilot store gaan er naar verwachting elders in het land nog voor de zomer drie Advocoeur-kantoren open. Die zullen geheel zelfstandig opererend een brede praktijk voeren voor zowel particulieren als ondernemers uit het MKB.
Marketing- en communicatiemanager Simon Huiskamp is echter voorzichtig in zijn voorspellingen over de planning en het aantal deelnemende kantoren. “Het zijn lange trajecten en bovendien zijn we zelf kieskeurig. Bij gesprekken met potentiële deelnemers merkten we bovendien nog eens dat de branche wat conservatief is: men kijkt graag eerst de kat uit de boom. Dat neemt niet weg dat we vol vertrouwen doorgaan.”
Zelfstandig, toch niet alleen
Bertil Morsink, gespecialiseerd in letselschade en 22 jaar werkzaam als advocaat in Enschede, volgde de ontwikkelingen rond Advocoeur al op de voet toen hij afgelopen jaar besloot zelfstandig verder te willen gaan. Het aantrekkelijke om toe te treden tot het aanstaande netwerk is voor Morsink dat hij als zelfstandige advocaat het gevoel heeft er toch niet alleen voor te staan. Dit dankzij de ondersteuning die Damsté achter Advocoeur biedt.
“Er is hulp bij het opstarten en je hoeft je niet te bekommeren om zaken als vormgeving of een huisstijl”, licht Morsink zijn keuze toe. “Ik vind die uitstraling bovendien plezierig. Daarnaast is het spannend om mede vorm te mogen geven aan een nieuw initiatief en om in een vroeg stadium mee te denken over oplossingen voor hindernissen waar je op stuit, bijvoorbeeld op het gebied van telefonische ondersteuning.”
Al moet de aankleding in de Advocoeur-huisstijl in Morsink’s kantoor nog worden afgerond, de eerste reacties van cliënten op de uitstraling zijn positief. “Ik ben al jaren advocaat in de stad, zodoende stonden de eerste mensen die deze stap hadden opgevangen maandag al op de stoep.” Nu is het nog zaak om het enthousiasme onder meer kleine advocatenkantoren aan te wakkeren. Morsink: “Laat ze vooral in Enschede komen kijken hoe het concreet werkt. Er is nu meer te zien dan enkel een concept, huisstijl en website.”