Als één ding belangrijk is om het als advocaat met een eigen kantoor helemaal te maken: zorg dat je de ‘paarse koe’ wordt tussen al die zwarte koeien. Val op. Die goede raad tijdens de eerste Advocaat & Ondernemerdag – georganiseerd door de Jonge Balie Nederland – is afkomstig van Benjamin Derksen, een ondernemer die in korte tijd ruim 170 niche-webwinkels uit de grond stampte. “Zou u het vlees van een paarse koe kopen?” vraagt spreker Richard Korver zich vervolgens af.
Door Joris Rietbroek
Aan de start van een reeks lezingen wordt nog eens duidelijk: een uitmuntende jurist heeft niet automatisch zuiver ondernemersbloed door de aderen stromen. In de verschillende rechtenstudies of beroepsopleidingen is er gek genoeg nauwelijks aandacht voor het ondernemerschap, luidt de vroege conclusie in het openingspraatje. Dat bracht de landelijke Jonge Balie op het idee om een Advocaat & Ondernemerdag te organiseren, gericht op jonge advocaten die het plan hebben een eigen kantoor te starten of die ooit op willen gaan voor het partnerschap binnen hun kantoor. Met de belangstelling zit het goed: het maximale aantal van 75 deelnemers was ruim van tevoren bereikt.
Maar zitten er op deze grijze donderdag 6 februari in het zaaltje van de Utrechtse Faculty Club ook daadwerkelijk ondernemers in spe die op het punt staan de gang naar de Kamer van Koophandel te maken? Ondergetekende kwam ze nauwelijks tegen bij een rondgangetje in de pauze en tijdens de afsluitende borrel. De meesten werken naar volle tevredenheid bij een klein of middelgroot kantoor, maar vinden het desalniettemin interessant om eens te horen wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een eigen onderneming.
Kantoor in een bloemenzaak
Dat is uiteraard heel wat, en dan gaat het niet alleen over de strikt praktische zaken, zo wordt al snel duidelijk uit het praatje van Ruben Alderse Baas, die vorig jaar april Alderse Baas Noordhof oprichtte in Groningen. “Schrijf je businessplan op een manier alsof je een financier zoekt,” luidt een van zijn vele tips. “Je moet dan immers iets overtuigends op papier zetten, waardoor je ook jezelf nog eens goed overtuigt van je doelen.” Zulke doelen moeten reëel zijn om teleurstellingen te voorkomen, vindt Alderse Baas, maar je moet ze beslist voor jezelf stellen, in de vorm van een aantal dossiers of een bepaald resultaat.
En ook: inventariseer je risico’s, onderzoek alles wat geld kost, denk na over verzekeringen, ICT en of je een pand of personeel nodig hebt. “Wij zitten in een oude bloemenzaak in Groningen, winkelpanden zijn momenteel voor een habbekrats te huur. Voor de deur hebben we een stoepbord staan en we zijn open op zaterdag. Mensen zijn dan vrij, dus zitten we vol met intakes. Niet conventioneel, en dus valt het op.” Een lidmaatschap van netwerkclubs als middel voor acquisitie, Alderse Baas gelooft er niet in. “Doe wat je leuk vindt, niet wat zou moeten. Teamsport of vrijwilligerswerk kunnen ook manieren zijn om mensen en hun familie te bereiken. Als er plotseling iets aan de hand is, wordt jij aangesproken.”
En dan is er nog de vindbaarheid op Google: dankzij een slim stukje webontwikkeling en gebruik van belangrijke zoekwoorden staat Alderse Baas Noordhof bovenaan bij iedereen die googlet op ‘advocaten’ en ‘Groningen.’ Dat kreeg hij voor elkaar met wat hulp van ondernemer Benjamin Derksen, wiens webwinkels tegenwoordig zo’n duizend pakketjes per dag versturen. “Zorg dat het woord advocaat of advocaten altijd in de domeinnaam van de kantoorwebsite staat, liefst vergezeld van de plaatsnaam”, zegt hij. Maar vooral geeft Derksen mee: durf anders te zijn – ‘lees Purple Cow van Seth Godin’ –, wees authentiek en wees vernieuwend of anders. “Ga inderdaad op zaterdag open, als je dat zelf ook ziet zitten.”
Verkoop van vertrouwen
Mooi beeld, die paarse koe. “Maar zou u dat vlees kopen?” zo pakt bekend civiel advocaat Richard Korver de koe bij de hoorns. “Ik hoor prachtige verhalen, maar we zitten in een vakgebied waarin je je moet afvragen of een winkelpand of een bord voor de deur wel bij je eigen stijl passen.” Korver gaat dieper in op minder concrete of praktische kwaliteiten die evengoed onmisbaar zijn voor de ondernemende advocaat. “Wat verkoop je nu eigenlijk? Ik zeg: vertrouwen. Dat vertrouwen maakt ons onderscheidend, met het beroepsgeheim dat we hebben. Iemand heeft hulp nodig, komt bij jou en moet jou dus absoluut vertrouwen.”
Een van de middelen om vertrouwen te bestendigen staat in Korver’s presentatie op het scherm: humor. “Dat is echt belangrijk. Ik probeer een cliënt tijdens een gesprek minstens een keer te laten lachen. De meesten waarderen dit ook; ze moeten zich tenslotte volledig op hun gemak voelen bij mij.” Ook niet onbelangrijk: hou het werk draaglijk. “Zeker als je met veel ellende te maken hebt”, stelt Korver. Hiermee samenhangend: ken je grenzen en stel ze, voordat je opeens iedere avond tot 23.00 uur zit te werken en hieraan onderdoor gaat. Een praktischer tip van zijn hand: “Zorg dat je het werk dat wordt uitbesteed ook een keer zelf hebt gedaan. Is dat digitaal invullen van formulieren echt zoveel uren werk of heeft de secretaresse in de tussentijd met haar vriendje zitten bellen?”
Iedere advocaat is ondernemer
Na deze vlotte sprekers is de tweede helft van de middag beduidend taaier, met verhalen over jaarprognoses, het stromende houden van de cashflow en waarop te letten bij het afsluiten van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Toch nuttige info voor een jonge juriste als Inge Beulen, die geen eigen kantoor ambieert, maar werkzaam is bij een kantoor gespecialiseerd in insolventierecht. “Ik hoor in de lunchpauze veel over de gang van zaken binnen kantoor, maar toch is het nuttig om eens op een rijtje te krijgen wat allemaal bij kantoororganisatie komt kijken.”
Ook al opende Brian Lokollo al in mei vorig jaar zijn eigen kantoor Lokollo Advocatuur, deze Advocaat & Ondernemerdag heeft hem toch de nodige inspiratie geboden. “Het verhaal over PageRank in Google vond ik zeer interessant en openstelling op zaterdag is ook geen gek idee. Ik denk erover een spreekuur op zaterdag te houden”, zegt hij. De grootste hindernis waar hij tegenaan loopt: acquisitie. “In een rustiger maand na de zomer was ik er wel veel mee bezig, maar zodra het druk werd niet meer. Ik heb nu ook nog geen idee wat ik in maart zal tegenkomen, maar uiteindelijk lig ik daar niet wakker van.”
Frank Franssen uit Breda is met zijn 37 jaar een van de oudere bezoekers, maar oriënteert zich na acht jaar advocatuur wel richting een eigen kantoor. “Al moet ik daarvoor binnen mijn huidige kantoor mijn praktijk nog verder uitbreiden. Ik heb graag nog meer zekerheid voordat ik de stap zou zetten.” Hierin zit wat Franssen betreft eigenlijk een crux, want moet iedere advocaat van nature niet ondernemend van aard zijn? “Als je wilt slagen in de advocatuur, moet je binnen je kantoor ook al aan ondernemerschap doen.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd op Ondernemende Advocaat