Consumenten en ondernemers denken veel minder negatief over de advocatuur dan advocaten zelf denken. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat het Advocatenblad recent hield in verband met het honderdjarig bestaan. De uitkomsten werden dinsdag besproken op het Eeuwcongres van het Advocatenblad in Bussum.
Een kwart van de ondervraagde consumenten is positief over de advocatuur, terwijl 13% negatief is. De helft toont zich neutraal. Van de bevraagde mkb-ondernemers is zelfs 37% positief over advocaten en 10% negatief. Advocaten dachten zelf dat een veel grotere groep negatief over hen zou denken, namelijk 50% van de consumenten en 25% van de mkb’ers.
Dit neemt niet weg dat de belangrijkste associatie die advocaten oproepen bij consumenten en mkb-ondernemers nog altijd ‘duur’ is. Dat vinden respondenten die zowel positief als negatief over de advocatuur denken. Een meerderheid van hen is er niet van overtuigd waar voor zijn geld te krijgen bij een advocaat.
Uit de respons van consumenten en mkb’ers blijkt verder dat ze meer transparantie over de kansen, werkwijze en tarieven binnen hun zaak zouden waarderen. Een ander vaak genoemd verbeterpunt betreft het inlevingsvermogen van advocaten. Over hun inhoudelijke deskundigheid wordt positief geoordeeld door 65% van de consumenten en 59% van de mkb-ondernemers.