We waren toch benieuwd: hoe is de zogenoemde ‘donatiemaand mei’ van advocatencoöperatie griph verlopen? Wat bieden cliënten als ze opeens zelf de prijs van hun advocaat mogen bepalen? “We hebben veel goede reacties op onze actie ontvangen, maar in de eindafrekeningen zat uiteindelijk weinig verschil,” zegt advocaat en griph-oprichter Jaap Stikkelbroeck.
‘We willen laten zien dat het anders kan. Daarom werken we de hele maand mei voor wat jij denkt dat het waard is.’ Met deze woorden lanceerde griph (vijf advocaten, twee fiscalisten) afgelopen voorjaar een donatiemaand. Een gul gebaar, slimme marketing vooral, maar werd er uiteindelijk een beetje gebruik van gemaakt?
Dat dus niet zo zeer, maar volgens Stikkelbroeck was de actie dan ook vooral bedoeld om de discussie over de waarde van juridische dienstverlening weer eens aan te slingeren. Of om wat lucht te pompen in de mogelijk benauwende gesprekken over facturering tussen cliënt en advocaat.
Potentiële cliënten die zich out of the blue meldden ‘met een paar tientjes voor een probleem’, waren op een hand te tellen. Andere advocaten die op het LinkedIn-profiel van griph keken, waren er des te meer.“Ik heb dankzij de actie vooral veel oudere cliënten gesproken van wie ik al een tijdje niets gehoord had,” zegt Stikkelbroeck. “In die zin was het een succesvolle marketingactie. Cliënten die met een zaak aankwamen, vertelden we in eerste instantie hoeveel uur het waarschijnlijk in beslag zou nemen of wat de kosten zouden zijn. Meestal was het antwoord dan: ‘doe maar wat jullie normaal ook doen’. Uiteindelijk maakt deze insteek zulke gesprekken vooral makkelijker.”