Het wereldwijde personeelsbestand van Baker McKenzie moet op 1 juli 2025 voor 40% uit vrouwen en 40% uit mannen bestaan. Het internationale kantoor meldt ‘met trots’ dit target aan zichzelf te hebben opgelegd. Baker McKenzie gunt zichzelf daarbij een soort flexibele marge van 20%: dit deel kan bestaan uit mannen, vrouwen of personen die zichzelf beschouwen als genderneutraal.
Het 40:40:20 diversiteitstarget wordt voor alle niveaus binnen de organisatie gesteld, van ondersteunende medewerkers en (de werving van) jonge advocaten tot de partners, en is per direct leidend bij de recruitmentprocedures voor partners en senior business professionals. Binnen Baker McKenzie-vestigingen waar de partnership nog voor tenminste driekwart uit mannen bestaat, moet vanaf juli 2020 een op de vier partnerpromoties naar een vrouw gaan.
Volgens wereldwijd bestuursvoorzitter Jaime Trujillo is het kantoor – naar aantal advocaten een van de grootste ter wereld – al op de goede weg om gelijke kansen voor mannen en vrouwen te scheppen. “We hebben al meer vrouwelijke partners dan ieder ander advocatenkantoor. In de afgelopen drie jaar was gemiddeld 40% van de nieuwe partners vrouw. Ons nieuwe 40:40:20 target dwingt ons er alles aan te doen om een volledig inclusieve werkomgeving te creëren.”
Vooral in de VS groeit de druk op grote advocatenkantoren vanuit zakelijke cliënten om diversiteit hoger op de agenda te zetten. Clifford Chance heeft zichzelf onlangs ten doel gesteld dat tenminste 30% van de partnership uit vrouwen moet bestaan.
Baker McKenzie Amsterdam werd onlangs bij de Euromoney European Women in Business Law Awards 2019 voor de twee keer uitgeroepen tot het Nederlandse advocatenkantoor met de meest vrouwvriendelijke werkomgeving. De partnership bestaat er op het moment van schrijven voor ruim 20% uit vrouwen (6 van de 29 aldus de kantoorwebsite), wat op basis van het nieuwe diversiteitstarget betekent dat dit aantal verder omhoog moet. Een woordvoerder van het kantoor meldt dat het percentage vanaf 1 juli – ofwel reeds volgende week – op 28% zal uitkomen, met de nieuwe partnerbenoemingen in zicht.
“In Amsterdam bouwen we al jaren aan een diverse groep collega’s en dat blijven we doen,” aldus Corinne Schot, managing partner van Baker McKenzie Nederland in een persbericht. “Als de eerste vrouwelijke managing partner van Nederland heb ik gezien wat het belang van diversiteit is voor de organisatie. Het maakt dat we beter aan kunnen sluiten bij de behoeften van ons eveneens diverse klantenbestand. Het zorgt er bovendien voor dat iedereen zich bij ons thuis voelt.”
Voor de verhoudingen mannelijke en vrouwelijke partners bij de top 10 grootste Nederlands advocatenkantoren: bekijk de Stand van de Advocatuur 2019.