De jury had er weer eens een zware dobber aan: welke advocatenkantoren kwamen afgelopen jaar op de proppen met de beste marketingcampagne en de beste digitale innovatie? En welke jonge advocaat mag zich het ultieme Young talent noemen? De winnaars namen de Gouden Zandloper juryprijzen 2016 donderdagavond in ontvangst tijdens een feestelijk diner in de Amsterdamse Kromhouthal. En zij zijn…
…ten eerste Wijn & Stael, voor de beste marketingcampagne. De jury was zeer gecharmeerd van de reclamecampagne ‘Wat heeft uw zaak nodig?’, waarin handig een beeldmetafoor wordt ingezet voor de diverse manieren waarop advocaten zich kunnen manifesteren.
Uit het juryrapport: ‘De vier reclamespotjes beginnen allemaal met een advocaat in toga met bef. Dan transformeert de advocaat zich tot ballerina, honkballer, schermer en American Footbal-speler. […] Hoewel de spotjes worden gedeeld via de eigen website en videoposts op LinkedIn, zijn ze kwalitatief goed genoeg voor televisie.’ Partner Koen Rutten gaf bij het in ontvangst nemen van de prijs aan dat een reclamebureau zijn kantoor aanmoedigde om aan soul searching te doen en uit de comfort zone te stappen. “En dat wordt op deze manier mooi beloond. We waren altijd al een modern kantoor, maar lieten dit nooit zo zien.”
MarginMatrix
Dan de Gouden Zandloper voor digitale innovatie: naast de Gouden Zandloper voor het kantoor met de meeste M&A-deals neemt Allen & Overy ook deze prijs mee naar huis. En wel voor de MarginMatrix, een geavanceerde tool ontwikkeld in samenwerking met Deloitte die het cliënten makkelijker maakt om te gaan met de in 2016 van kracht geworden nieuwe regelgeving in de wereldwijde derivatenmarkt.
De MarginMatrix is weliswaar een internationaal project, beseft de jury, maar toch is het een schoolvoorbeeld van een ‘stipje aan de horizon dat ook inspirerend is voor andere kantoren. […] Het leveren van gestandaardiseerd werk tegen lagere kosten gecombineerd met het aanbieden van hoogwaardig advies, is in dit geval buitengewoon geslaagd.’ “We zochten met Deloitte naar een co-creatieve samenwerking om alle compliance rondom derivaten te automatiseren,” zei bij het in ontvangst nemen van de Gouden Zandloper. “We hadden de mazzel dat er intussen wereldwijd veel wet- en regelgeving op het gebied van compliance veranderde.”
Voor het eerst uitgereikt: de Gouden Zandloper voor een aanstormend jong talent in de advocatuur. Uit de vele nominaties viel de keuze van de jury juist niet op een jonge advocaat in het gespreide bed van een groot kantoor, maar op Nawid Fakiri (Strafrecht en Arbeidsrecht). Hij begon op jonge leeftijd met zijn broer het kantoor Fakiri & Fakiri Advocaten in Den Haag. Wat de jury aanspreekt over hem, naast zijn ondernemende karakter, is het feit dat hij naast zijn drukke praktijk buurtbewoners in Den Haag één dag per week voorziet van gratis juridisch advies.
Fakiri zelf was aangenaam verrast en wist niet dat hij door een van zijn broers, met wie hij het kantoor runt, was genomineerd. “Deze prijs is niet alleen voor mij, maar voor het hele kantoor. Zonder mijn broers was het nooit gelukt.” Naast de zandloper kreeg hij voor een week een Jaguar mee naar huis, maar wat bleek: Fakiri reed er al eentje, zij het een minder luxe model.
De Gouden Zandlopers-jury bestond dit jaar uit Christ’l Dullaert (Le Tableau), Jaap Bosman (TGO Consulting, voorheen Houthoff Buruma) en Juriaan Mensch (Beroepsopleiding Advocatuur, columnist Advocatie).
Wijn & Stael-partners Koen Rutten en Else Loes Pasma nemen de Gouden Zandloper voor beste marketing in ontvangst. Foto: Joris Telders
Nawid Fakiri krijgt naast de Gouden Zandloper voor jong talent en bloemen ook voor een week een nieuwe Jaguar mee. Foto: Joris Telders
De presentatie van de Gouden Zandlopers op 9 maart 2017 wordt mede mogelijk gemaakt door: