Internationale advocatenkantoren Dentons en Bird & Bird hebben nieuwe stappen gezet op het gebied van respectievelijk toenadering tot startups en Artificial Intelligence. Dentons is een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse netwerk Techstars om startups te helpen groeien. En Bird & Bird zet voortaan de AI-software van Luminence in bij M&A-transacties.
Een ‘strategische partnership’ van Dentons en Techstars is begin dit jaar van start gegaan, aldus een persbericht. ‘s Werelds grootste advocatenkantoor wordt hiermee een preferred law firm voor startups die deelnemen aan het Techstars-programma. Het gaat om jonge bedrijven in – voorlopig – zes jurisdicties, waaronder Canada, Duitsland, Dubai en Singapore. In het verleden deden toenmalige startups als Uber, Timehop en GameTime al mee aan Techstars-programma’s.
Een voorbeeld van zo’n programma is The Techstar Accelerator, een traject van drie maanden waarin een startup wordt gekoppeld aan een ervaren mentor bij een succesvol bedrijf. Het programma komt tot een climax met Demo Day, waarop de deelnemers hun ideeën mogen pitchen voor investeerders. “Dankzij het partnership met Dentons hebben Techstar-deelnemers in meerdere landen eenvoudig toegang tot de juridische diensten van het kantoor,” aldus Amy Smith van Techstars. Dentons heeft wereldwijd 150 advocaten in dienst die zich voornamelijk toeleggen op de advisering van zowel startups als investeerders.
Bird & Bird werkt met Luminance
Intussen heeft Bird & Bird (1.200 advocaten op 29 kantoren wereldwijd) een nieuwe stap bekendgemaakt in de omarming van Artificial Intelligence.Het advocatenkantoor maakt voortaan gebruik van de zelflerende AI-software van ontwikkelaar Luminance om due diligence-onderzoeken in het kader van M&A-transacties te versnellen en verbeteren, meldt The Global Legal Post.
De stap volgt na een goed bevallen trial-periode op de Bird & Bird-kantoren in Londen en Stockholm. De machine learning-software van Luminance sorteert snel grote hoeveelheden juridische documenten, doorzoekt deze op afwijkingen en leert bij naarmate het programma meer wordt gebruikt, ook over de kernsectoren waar Bird & Bird zich wereldwijd op richt, zoals technologie.
Het gebruik van Luminance bleek dan ook ‘a natural fit’, aldus de Zweedse Bird & Bird-partner Mårten Willamo. “Het platform vormt voor ons een uitgelezen kans om de bestede tijd aan due diligence fors te verminderen. Het feit dat onze analyses voortaan geautomatiseerd sneller zullen verlopen, stelt onze advocaten in staat om meer tijd te besteden aan het creatieve denkwerk.”