De kredietcrisis en de instortende huizenmarkt hakken er goed in aan de andere kant van het kanaal. Vooral broodjes zijn het slachtoffer. Engelse advocatenkantoren doen al het mogelijke om kosten te besparen. Naast het ontslaan van personeel wordt er op creatieve manieren geprobeerd zuinig te zijn. Roll on Friday tekende enkele opmerkelijke besparingsmethodes op. “Gebruik bloed van medewerkers als inkt.”
In de regio Midlands vind een kantoor een ontslagronde nog niet genoeg. Een anonieme advocaat meldt met commentaar op de ingrepen: Geen koffie, thee en koekjes meer tijdens intern overleg. Plastic flesjes bronwater zijn vervangen door kannen tapwater. De lege flesjes die er nog zijn mogen niet weggegooid worden (I presume we are actually refilling them. How skanky.) Verder zijn de weekenduitjes van de partners geannuleerd (Good). Ook het kerstfeest is afgeblazen (Probably a blessing really).
Eén kantoor heeft na het verwijderen van de schalen met broodjes nu ook de elektrische handendrogers uit de toiletten gehaald en vervangen door papier. Niet bekend is of deze maatregel daadwerkelijk kosten drukt.
Ergens anders tikt een partner tegen de computermuizen om te zien of de pc’s niet stiekem op stand-by staan. Die moeten namelijk voortaan uit tijdens de lunch of vergaderingen. Dat bespaart stroom.
Olswang, een kantoor dat nog een leuke omzet van £92 miljoen haalde vorig jaar, keert komende kerst geen bonus uit. Ook zijn er geen kantooruitjes meer in het weekend voor de Olswang lawyers. De broodjes bij vergaderingen waren al weg.
De zuinigheid slaat ook bij Eversheds International toe. Dat kantoor stopte vorige week met het verstrekken van gratis ontbijt aan haar medewerkers. Dit in navolging van reisbeperkingen voor het personeel.
Shearman & Sterling levert geen bestek en borden meer bij de avondmaaltijd. Die komt voortaan in kartonnen dozen. “Met een plastic mes een steak uit een kartonnen doos eten levert enige praktische problemen op,” aldus een Shearman advocaat.
Roll On Friday deed een oproep aan de lezers om ook zelf met ideeën te komen. Daar zitten zeker enkele goede tussen:
- Alle stafleden, cliënten en bezoekers moeten voortaan twee stukken tapijt op schoenformaat met elastiek onder hun schoeisel binden. Op die manier hoeft er geen tapijt meer op kantoor te liggen en wordt slijtage voorkomen. Dat is goedkoper.
- Mijnwerkershelmen met koplamp voor de advocaten. Zo kan de kantoorverlichting voortaan permanent uit.
- Geen klinkers meer gebruiken in brieven en e-mails. Dat beperkt slijtage van de toetsenborden.
- Moedig medewerkers aan hun eigen bloed in plaats van inkt te gebruiken.
- Neem voortaan alleen nog personeel aan met de achternaam “Toblerone”. Zo kan een lege Toblerone-verpakking dienst doen als vervanging voor dure naambordjes op de bureaus.
Ook last van de kredietcrisis? Mail de redactie