Zitten is het nieuwe roken; dat is bekend. Daarom proberen ze bij Turnaround Advocaten te bewegen. Zo planken de advocaten uit Best elke dag om klokslag 11 uur. Dit vonden ze zelf zo’n goed initiatief dat ze ook andere advocatenkantoren in de buurt hiertoe aanspoorden op social media. Met succes: een heuse planking challenge is geboren.
Turnaround Advocaten plaatste op 10 oktober een post op Linkedin, Twitter en Facebook, met daarin een boodschap aan hun Bredase collega’s van Van Iersel Luchtman Advocaten: “Op kantoor hechten wij aan een gezonde en fitte werkomgeving. Daarom planken wij iedere ochtend om 11.00 uur! Wij geven het stokje door aan onze collega’s van Van Iersel Luchtman Advocaten! Doen jullie mee? #planking #plankingchallenge #fit”
Plankende Turnaround Advocaten: het begin van de planking challenge
Van Iersel Luchtman Advocaten accepteerde de uitdaging en daagde vervolgens BANNING in Den Boschuit. Ook zij namen het sportief op en plankten op de treden van de trap van hun kantoor. Na BANNING volgde Holla Advocaten (Den Bosch, Eindhoven), dat vervolgens Loyens & Loeff tot planken probeerde te bewegen. En jawel, ook een van de grootste kantoren van het land doet meteen mee.
Een succes
Dat daargelaten, is de planking challenge voor Turnaround Advocaten nu al succesvol, en dan vooral op LinkedIn. Daar is de initiële post inmiddels 26.000 keer bekeken en 217 geliket; een stuk meer views en likes dan gewoonlijk. Bovendien is in de afgelopen weken de kantoorpagina op LinkedIn ook vele malen meer bekeken dan normaal. Hoewel de post op Twitter en Facebook minder succesvol is, is er toch sprake van een mooie pr-stunt, zo beaamt Jaap van der Meer, eigenaar van het kantoor.
Van der Meer legt uit hoe hij en zijn collega’s op het idee zijn gekomen: “We zijn erg actief op social media en proberen geregeld met leuke berichten op de proppen te komen. Daarnaast zijn we als kantoor erg actief: we hebben een pingpongtafel, zit-sta-bureaus en we planken dus. We streven ernaar om dit elke ochtend om 11 uur te doen. Uit onze kantoordeuren, zodat we niet te ver van onze werkplek zijn verwijderd, en in principe één declarabele minuut. In een spontane opwelling maakten we hier een post van.”
Van Iersel Luchtman Advocaten accepteerde de uitdaging als eerste
Vrijmibo bootcamp
De challenge is dus vooral een onvoorbereide ludieke actie. Toch zit er ook een gedachte achter, volgens Van der Meer. “Op werk leiden we vooral een zittend bestaan. Dat is ongezond en daar worstelen veel kantoren mee. Sommige kantoren, zoals mijn oude werkgever AKD, hebben daarom bijvoorbeeld een fitnessruimte. Anderen hebben dit soort faciliteiten niet. Planken is dan een goed alternatief. Daarom probeerden we met ons bericht andere kantoren hiermee aan te steken.”
Naast het succes van het bericht heeft Turnaround Advocaten er ook veel reacties op ontvangen. De leukste? “Op LinkedIn opperde iemand het idee voor een bootcamp. Een erg leuke gedachte, vind ik, en wellicht iets dat kan aanslaan op ons kantoor. Misschien iets voor de vrijdagmiddag: in plaats van aan het bier, gaan we dan bewegen.”
Banning accepteerde de challenge al even gretig…
…en ook Holla Advocaten plankt erop los
En zal na Loyens & Loeff de hele grote advocatuur voor de bijl gaan?