Hoe moet het “in bezwaar” worden heroverwogen en hoe zit het met de vergoeding van proceskosten in bezwaar? Wat is de reikwijdte van de heroverweging? Hoe gaat het wijzigen en intrekken van besluiten ‘lopend bezwaar’? En mag een adviescommissie met tussenadviezen werken, als duidelijk is dat het bestreden besluit fout is, maar niet welk besluit daarvoor in de plaats moet komen? Deze en tal van andere vragen worden toegelicht in deze verdiepingscursus. 4PO, € 360,-.
Ook behandelt deze cursus de reikwijdte van de heroverweging, het wijzigen en intrekken van besluiten ‘lopend bezwaar’ Verdere onderwerpen:
- Mag een adviescommissie met tussenadviezen werken, als duidelijk is dat het bestreden besluit fout is, maar niet welk besluit daarvoor in de plaats moet komen?
- Wanneer mag worden ingestemd met het overslaan van de bezwaarprocedure, en welke consequenties brengt dit allemaal teweeg?
- Wat betekent de Wet ‘Dwangsom niet tijdig beslissen’ voor de bezwaarschriftprocedure?
- Is het zaak om anders om te gaan met bezwaren en of dient de behandeling te worden gedejuridiseerd?
Docent: mr Ben Olivier, woensdag 20 mei 2015, 12.30 – 17.30 uur, 4PO, € 360,-
De bestuurlijke boete, 4PO, € 360,-
Voor het economisch bestuursrecht geldt de bestuurlijke boete als de ‘belangrijkste’ sanctie. Recentelijk is de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt in werking getreden met nieuwe belangrijke bepalingen voor toezicht en handhaving, van belang ook voor uw (gemeente)praktijk. Aan de orde komen verder:
- de toetsing van de hoogte van de boete op basis van het evenredigheidsbeginsel
- de betekenis van sanctiebeleidsregels
- het overtredersbegrip en de zogeheten beginselplicht tot handhaving.
De onderwerpen worden met praktijkvoorbeelden en recente jurisprudentie nader toegelicht.
Docenten: dr. Arnout Klap & prof. dr. Adriënne de Moor-van Vugt; vrijdag 24 april 2015, 4PO, € 360,-
Lees verder en schrijf u hier in.
Act. bestuursrecht, 4PO, € 360,-
Algemeen bestuursrecht geeft regels die relevant zijn voor vele deelgebieden, zoals ruimtelijke ordening, mededinging, media, gemeentelijke aangelegenheden. Per geval kunnen de feiten net iets anders liggen en aanleiding geven tot nieuwe vragen.
Bijvoorbeeld: In (mededingingsrechtelijke) geschillen met een sterk economische component kunnen ondernemingen als belanghebbende soms met succes een aanvraag tot handhaving indienen jegens een concurrent en desnoods via de rechter afdwingen dat ACM, het Commissariaat voor de Media of AFM deze aanvraag behoorlijk in behandeling neemt. Algemeen bestuursrecht voor aanvragen, besluiten, belanghebbenden en handhaving is van toepassing.
Of denk aan een uitbater van een restaurant die handhaving verzoekt jegens de exploitant van een nabijgelegen schuit met een trendy eetgelegenheid. Maakt hij kans met een verzoek tot handhaving jegens deze exploitant wegens (ver)bouwen van de schuit zonder de vereiste vergunningen? En als een beslissing op zijn verzoek uitblijft, kan hij dan uiteindelijk een dwangsom van het gemeentebestuur afdwingen wegens niet tijdig beslissen op zijn verzoek?
De cursus behandelt actualiteiten in algemene leerstukken van bestuursrecht op basis van praktijkgevallen en jurisprudentie. Nieuwe wetgeving komt eveneens aan bod. Er is veel ruimte voor discussie en casuïstiek.
Docenten: mr. Ben Olivier en prof. dr. Simone Pront-van Bommel, vrijdag 29 mei 2015, 4PO, € 360,-
Alle cursussen zijn in prijs verlaagd. Bekijk ons aanbod op: www.eggens.uva.nl