Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën heeft begin maart het Besluit Informatievertrekking notaris in de Staatscourant gepubliceerd. Het besluit bevat regels waaraan de Belastingdienst zich dient houden als de dienst op de voet van art. 25 lid 8 Wna een verzoek om informatie indient bij een notaris.
Per 1 januari 2012 is voor de notaris een beperkte informatieplicht ingevoerd. Sindsdien zijn bepaalde gegevens uitgezonderd van de notariële geheimhoudsplicht. Het gaat hierbij om gegevens over het geldverkeer dat via de derdengeldenrekening van de notaris loopt. Dergelijke informatie kan van belang zijn voor de heffing of invordering van belasting.
In het besluit is aangegeven wanneer een verzoek om informatie kan worden gedaan. Dat kan alleen als daarvoor een ‘gerede aanleiding’ bestaat. Dit is in eerste instantie ter beoordeling van de inspecteur en in tweede instantie van de minister van Financiën. De laatste moet een machtiging verlenen voor het doen van een verzoek. Als de minister de machtiging heeft verleend, wordt geacht aan deze voorwaarde te zijn voldaan. De KNB leidt “hieruit af dat als dit is gebeurd, de notaris ervan uit mag gaan dat er een ‘gerede aanleiding’ voor het informatieverzoek bestaat,” aldus het persbericht op de site van de KNB.
De gevraagde informatie moet betrekking hebben op een zo specifiek mogelijk aangeduide transactie, handeling of betaling via de derdengeldenrekening die van belang is voor de heffing of invordering van belasting of de opsporing.
Het informatieverzoek betreft uitsluitend de financiële afwikkeling van transacties bij de betrokken notaris. Daaronder wordt verstaan: de hoogte van betalingen, de rekeningnummers, de rechtshandeling(en) die aan de betaling ten grondslag ligt of liggen, de (rechts)personen die hebben betaald of betaling hebben ontvangen en het onderlinge verband tussen deze gegevens. De notaris kan aan de informatieverstrekking niet de voorwaarde verbinden dat de betrokken derde daarmee instemt. Het Besluit is in werking getreden op 3 maart 2012.