Op de middelbare school maakte Ben Tiggelaar de schoolkrant al met een managementboek in de hand. Een kleine 30 jaar later is hij uitgegroeid tot een van de bekendste managementgoeroes van Nederland, met meerdere bestsellers en een uiterst succesvol managementseminar op zijn naam: ‘MBA in één dag.’ In aanloop naar een speciale MBA in één dag-sessie voor advocaten en notarissen blikt hij vooruit: “De hele dag alleen maar de krenten uit de pap.”
Een nieuw MBA in één dag-seminar op dinsdag 21 april wordt gevolgd door een extra sessie speciaal voor advocaten en notarissen, op dinsdag 19 mei. Tiggelaar neemt eerst de deelnemers in één dag langs de meest relevante managementinzichten uit grofweg de afgelopen dertig jaar, waarna in de extra sessie voor advocaten en notarissen dieper wordt ingegaan op de implementatie van de theorieën die Tiggelaar behandelt. Want wat zijn nu de beste manieren om veranderingen teweeg te brengen op kantoor, en welke inzichten uit de bedrijfskunde en gedragspsychologie kunnen hierbij helpen?
Voordat Tiggelaar zich fulltime stortte op het schrijven van managementboeken (o.a. bestseller ‘Dromen, durven, doen’), seminars en trainingen, werkte hij enkele jaren als journalist en als adviseur bij ABN AMRO. De overgang naar zijn huidige bestaan ontstond toen iemand hem op het idee bracht zijn diverse artikelen over internetstrategieën – we schrijven hier eind jaren negentig – te bundelen in een boek. De publicatie ‘Internet strategie’ werd meteen een doorslaand succes en leidde tot verzoeken over de inhoud van zijn boek te spreken voor groepen. Een nieuwe carrière had zich aangediend.
Gedragsverandering als bottleneck
In het kader van management en leiderschap heeft gedragsverandering binnen een organisatie Tiggelaar altijd mateloos gefascineerd, vertelt hij. “In gedragsverandering zit bij bedrijven namelijk vaak de bottleneck. We zijn misschien heel goed in plannen maken, maar die vervolgens succesvol doorvoeren is een ander verhaal. Ik kijk nu bijvoorbeeld met enkele zorgorganisaties hoe veiligheid verbeterd kan worden en welke gedragsveranderingen hiervoor nodig zijn. En om gedrag binnen een organisatie succesvol te veranderen, is goed leiderschap onontbeerlijk.”
Tijdens het jaarlijks gehouden seminar MBA in één dag, dat alweer zijn elfde jaargang ingaat, deelt Tiggelaar de beste ideeën en methodes van de beste managementdenkers uit de grofweg laatste dertig jaar met professionals die al managementtaken dan wel –ambities hebben. Zoals bij zoveel succesverhalen ontstond het seminar bij toeval: Tiggelaar en zijn bedrijf begonnen dertien jaar geleden met het opnemen van cd’s waarop in een uur de belangrijkste theorieën van managementexperts als Michael Porter en Kenneth Blanchard uiteen werden gezet. Ter ere van de release van een verzamelbox met deze cd’s organiseerde Tiggelaar een eerste seminar dat MBA in één dag zou worden. Er kwamen direct 400 bezoekers op af.
Tiggelaar stond in het verleden geregeld voor groepen advocaten en notarissen voor trainingen op het vlak van management en gedragsverandering. “Management, strategieën ontwikkelen en deze vervolgens succesvol implementeren zijn voor hen vaak lastige zaken, omdat ze er nu eenmaal niet voor zijn opgeleid,” weet hij. “Daarbij concentreren ze zich meestal liever op hun werkzaamheden. Je kunt je afvragen: als bijvoorbeeld notarissen het momenteel moeilijk hebben, ligt dit dan ook niet aan hun ondernemerschap?”
De blik van een docent
Goed leiding geven aan professionals met een goed stel hersens vereist de blik als van een docent in een schoolklas, vindt Tiggelaar. “Daarbij moet je bovendien eerst jezelf goed kunnen managen, voordat je in je team op individueel niveau bekijkt op welk niveau van ontwikkeling iemand zich bevindt.” Tiggelaar claimt ook weer niet dat hij de bezoekers van zijn seminars radicaal nieuwe inzichten bijbrengt. “Ik vat de belangrijkste ideeën samen en lever eerder een onderbouwing, een herkenbare bevestiging voor professionals dat zij wel degelijk goed bezig zijn. Daarnaast leer je waar je nog eenvoudig stappen vooruit kunt zetten, op het gebied van leiderschap, organisatie, strategie en uitvoering.”
En neen, MBA in één dag is geen vervanging voor een volledige managementopleiding van een of meerdere jaren, benadrukt Tiggelaar. “Wel kan het een scherpe introductie zijn, of een opfriscursus in een dag voor iemand die zo’n cursus in het verleden wel gevolgd heeft. We horen geregeld van deelnemers dat zij uit MBA in één dag meer hebben onthouden dan uit een hele opleiding.”
Wie zich nu inschrijft voor MBA in één dag, krijgt het seminar en de aanvullende masterclass voor de prijs van het seminar. Twee dagen halen, één betalen! Klik hier voor meer informatie en inschrijven. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maaike van Buul, manager Sdu Opleidingen & Events (m.v.buul@sdu.nl of 06-12974386)
MBA in één dag is powered by Advocatie.